SylabUZ
Course name | The basic knowledge of big band |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 45 | 3 | - | - | Credit with grade |
[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [3] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [4] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [5] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą.
Zaliczenie drugiego semestru z przedmiotu Podstawy big bandu
Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.
Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:
Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.
Praca w dużej grupie – całość orkiestry
Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu
Praca z wokalistami
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:
Wybrane aranżacje
Andy Jaffe: Jazz Harmony, Advance Music 1996
Sammy Nestico: The professional arranger, Fenwood Music Co., Inc. 1993
George Wiskirchen: Developmental techniques for the jazz ensemble musicians , Berklee press publication 1961
Discovery jazz collection, 15 selections for developing jazz ensembles/ Hal Leonard Corporation
Kuzmich John jr., Bash Lee, Instrumental jazz instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984
Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994
Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994
Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 21:34)