SylabUZ

Generate PDF for this page

The basic knowledge of composition and arragement - course description

General information
Course name The basic knowledge of composition and arragement
Course ID 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_pNadGen4QVXT
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Wykształcenie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy, kwintet instr. dętych drewnianych i składy orkiestrowe: big-band, orkiestra symfoniczna. [3] Rozwój wyobraźni twórczej, wypracowanie własnego stylu kompozytorskiego. [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XXw. [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XXw. [6] Poznanie podstawowych narzędzi programowych stosowanych do kompozycji, aranżacji i produkcji muzycznej z zastosowaniem komputera.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.

Scope

- Instrumenty dęte blaszane: transpozycje, rejestry, możliwości wyrazowe instrumentów,

- tworzenie małych form na kwintet dęty blaszany oraz tworzenie małych form wykorzystujących sposoby łączenia czterech trąbek i czterech puzonów z jazzową sekcją rytmiczną;

- Instrumenty smyczkowe: możliwości wyrazowe; tworzenie małych form na głos solowy (wokalny lub instrumentalny, kwintet smyczkowy oraz jazzową sekcję rytmiczną);

- Rozważania estetyczne w aspekcie aranżacyjnym w obszarze większych form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych: wstępy i zakończenia, tag endingsvamps, special chorus, background, improwizacjia, riff;

- Sposoby harmonizacji dźwięków przejściowych i chromatycznych;

- Melodia i kontrapunkt – rozważania estetyczne i analiza zjawiska na przykładach wybranych twórców muzyki jazzowej;

- Tworzenie form instrumentalnych na skład: 3 saksofony, 2 trąbki, 2 puzony i jazzową sekcję rytmiczną.

Teaching methods

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przedstawienie do oceny minimum trzech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji

Recommended reading

1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;

2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;

3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;

4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;

5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.

6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM

7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;

8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;

9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;

10. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;

11. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.

Further reading

1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music

2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall

3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków

4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków

5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition

6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM

7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998

8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003

9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996

12. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 22:26)