SylabUZ

Generate PDF for this page

Placement in instrumental accompaniament - course description

General information
Course name Placement in instrumental accompaniament
Course ID 03.2-WA-JiMEP-PAK-Ć-S14_pNadGenW4D6E
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
  • mgr Jakub Olejnik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma na celu opanowanie podstawowych zagadnień dotyczących pracy w zespole instrumentalnym.

Zagadnienia: [1] Rozwijanie możliwości wykonawczych oraz improwizatorskich [2] Rozwijanie świadomości muzycznej oraz umiejętności budowania ekspresji w improwizacji [3] Poznanie  technik aranżacyjnych w zakresie łączenia instrumentów pod względem barwy i rejestru i pełnionej funkcji w zespole. [4] Omówienie zakresu dynamiki poszczególnych instrumentów i jego znaczenia dla budowania spójnego brzmienia zespołu muzycznego. [5] Zdobycie umiejętności prowadzenia zespołu instrumentalnego z pozycji wykonawcy. [6] Towarzyszenie studentom realizującym przedmiot „śpiew główny” jako element korepetycji wokalnych.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w V semestrze studiów.

Scope

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w duecie,
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych, harmonicznych oraz wykonawczych instrumentów w kontekście aranżacji na duet.

Teaching methods

Ćwiczenia w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną sprawdzające postępy w założonych efektach kształcenia w zakresie odpowiednim dla poszczególnych semestrów. 

Recommended reading

Standardy muzyki jazzowej

The Real book

How to play Jazz and Improvise / Jamey Aebersold, Ed. 6 revised, New Albany, Jamey Aebersold Jazz, cop. 1992.

Further reading

The Jazz Theory Book / Mark Levine, Petaluma, Sher Music, cop. 1995.

The Complete Arranger / Sammy Nestico, Fenwood, Music Co, cop. 1993.

The Professional Arranger Composer, Book I / Russell Garcia. - 14th Printing, Los Angeles, Criterion Music, cop. 1954.

The Professional Arranger Composer, Book II / Russell Garcia, 2nd Printing, Los Angeles, Criterion Music, cop. 1979.

Notes

Program obejmuje problemy wykonawcze i zagadnienia aranżacyjne w kontekście większych zespołów instrumentalnych, comba, a także duetu jako najbardziej wymagającej formy. Program oraz forma prowadzenia zajęć  dostosowane są do możliwości wykonawczych grupy.

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:

SEMESTR 1

  • Zapoznanie się z rolą poszczególnych instrumentów w zespole muzycznym,
  • Podstawowe zadania sekcji rytmicznej,
  • Różne rodzaje interpretacji tematu w utworze jazzowym.

SEMESTR 2

  • Różna rola fortepianu i gitary w sekcji rytmicznej,
  • Różna rola kontrabasu / basu w sekcji rytmicznej,
  • Różna rola perkusji w sekcji rytmicznej.

Omówienie możliwości poszczególnych instrumentów pod kontem ich roli akompaniującej i wiodącej.

SEMESTR 3

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w kwintecie i sekstecie jazzowym (sekcja rytmiczna i dwa lub trzy instrumenty melodyczne).
  • Omówienie rejestrów poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na kwintet lub sekstet jazzowy.

SEMESTR 4

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w kwartecie jazzowym (sekcja rytmiczna i jeden instrument wiodący).
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na kwartet jazzowy.

SEMESTR 5

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w trio jazzowym (kontrabas i perkusja oraz fortepian, gitara lub instrument melodyczny),
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych poszczególnych instrumentów w kontekście aranżacji na trio jazzowe.

SEMESTR 6

  • Zapoznanie się z problematyką pracy w duecie,
  • Omówienie rejestrów i możliwości brzmieniowych i wykonawczych instrumentów w kontekście aranżacji na duet.


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 21:42)