SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium prelekcji i krytyki muzycznej |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-SPKM-Ć-S14_pNadGen0P6IG |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- zapoznanie ze sposobami funkcjonowania komentarza słownego w różnych formach prezentowania muzyki,
- opanowanie wiedzy estetycznomuzycznej w zakresie niezbędnym w działalności prelegenta,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prelekcji (formy prelekcji, uwarunkowania odbioru muzyki) - przygotowanie do praktycznej realizacji różnych form publicznego komentowania muzyki.
Zaliczenia z przedmiotów: podstawy literatury i historii jazzu, zasady muzyki, instrumentoznawstwo z akustyką.
1. Czy istnieje potrzeba komentowania muzyki? – przegląd rozwiązań. 2. Wizerunek prelegenta – ideał a rzeczywistość. 3. Warsztat prelegenta. 4. Prelekcja jako wystąpienie publiczne. Formy prelekcji. Forma a treść prelekcji. 5. Psychologiczne, socjologiczne, estetyczne i kulturowe uwarunkowania percepcji muzyki. Kategorie odbiorców muzyki. Percepcja muzyki a forma i treść prelekcji. 6. Estetycznomuzyczne wyznaczniki i uwarunkowania komentowania muzyki. 7. Analiza programów audycji muzycznych i sposobów komentowania w nich muzyki. 8. Kryteria poprawności prelekcji (komentarza) o muzyce. 9. Realizacja zadań w zakresie: a) konstruowania poszczególnych elementów prelekcji (temat, wyjaśnianie pojęć, kwestie językowe, dobór literatury muzycznej itd., forma cyklu audycji), b) tworzenia programu koncertowego c) realizacji prelekcji według tematów z szeroko rozumianej problematyki życia muzycznego, kultury muzycznej i historii muzyki, d) innych form (konkurs-quiz muzyczny). 10. Literatura w działalności prelegenta. Literatura muzyczna.
Seminarium, konwersatorium, wykład problemowy, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskiwanych na zajęciach oraz z ocen za poszczególne projekty (autorskie scenariusze koncertów, program koncertowy, plakat, realizacja prelekcji w koncercie studenckim i koncercie/quizie zorganizowanym w środowisku lokalnym). Kryteria oceny prelekcji, scenariusza i programu: tytuł koncertu, język, forma, poprawność merytoryczna, dobór repertuaru, oryginalność ujęcia.
1. K.Bula, Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego, W-wa 1991; 2. M. Stokowska, Grzechy i grzeszki prelegentów, Poradnik Muzyczny 1967/10; 3. L.Markiewicz, Sekrety prelegenta, Poradnik Muzyczny 1963/ 9, 10, 11; 4. E.Kofin, Funkcje prelekcji muzycznej jako łącznika między dziełem, wykonawcą a odbiorcą, Poradnik Muzyczny 1981/6; 5. T.Misiak, Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, Muzyka 1985/2; 6. T.Misiak, Estetyczne i społeczne przesłanki kulturowych wzorów recepcji muzycznej, Muzyka 1987/2; 7. M.Kłosiński, Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, W-wa 1995;
1. R.Ciesielski, Muzyka w „Muzyce” - o tożsamość muzyki w edukacji estetycznej, w: Edukacja artystyczna wobec przemian…, red. L.Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002; 2. R.Ciesielski, Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o „ucieczce od muzyki” (rekonesans podręcznikowy), w: Filozofia muzyki. Studia, red. K. Guczalski, Kraków 2003; 3. M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, W-wa 1990; 4. W.Worożańska, Trema – definicja i metody jej pokonywania, w: Prace Zakładu Pedagogiki Muzycznej UŁ, z. 7, red. J.Pałka, Łódź 2003
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 20:54)