SylabUZ
Course name | General Subject |
Course ID | 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit |
Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej na temat polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.
Brak
Nazwa przedmiotu: "Muzyka polska według Tadeusza Bairda"
Wykaz zagadnień:
1. Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?
2. 1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnonwg Romain Rollanda.
3. 1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita lirycznawg Juliana Tuwima
4. 1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku według Stanisława Strumph-Wojtkiewicza
5. 1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.
6. 1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.
7. 1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.
8. 1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.
9. 1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali według Jarosława Iwaszkiewicza.
10. Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosnewg Williama Szekspira.
11. Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?
12. Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.
13. Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka
14. „Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?
15. Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.
1. Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.
1. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
2. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
3. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
4. Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
5. Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 20:51)