SylabUZ

Generate PDF for this page

General Subject - course description

General information
Course name General Subject
Course ID 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit

Aim of the course

Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej na temat polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.

Prerequisites

Brak

Scope

Nazwa przedmiotu: "Muzyka polska według Tadeusza Bairda"

Wykaz zagadnień:

1. Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?

2. 1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnonwg Romain Rollanda.

3. 1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita lirycznawg Juliana Tuwima

4. 1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku według Stanisława Strumph-Wojtkiewicza

5. 1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.

6. 1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.

7. 1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.

8. 1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.

9. 1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali według Jarosława Iwaszkiewicza.

10. Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosnewg Williama Szekspira.

11. Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?

12. Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.

13. Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka

14. „Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?

15. Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.

Teaching methods

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Recommended reading

1.       Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.

Further reading

1.       Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.

2.       Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

3.       Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

4.       Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.

5.       Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 20:51)