SylabUZ

Generate PDF for this page

Autoekspresja ciała i głosu - course description

General information
Course name Autoekspresja ciała i głosu
Course ID 03.2-WA-JiMEP-AutCiG-S18
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jolanta Konstańciuk-Sipowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zwiększenie świadomości i nabycie umiejętności zastosowania nowych wzorców ruchowych ciała na potrzeby pracy z głosem (jego łatwiejszego wydobycia i lepszego brzmienia) oraz koordynacji ruchowej ciała (uzyskanie płynności i lekkości ruchu rotacji wewnętrznej w poszczególnych obszarach ciała).

Zastosowanie wybranych technik ruchowych, oddechowych, relaksacyjnych i wizualizacyjnych, w celu  odciążenia narządu głosu od zbędnych napięć oraz oswobodzenia ciała i oddechu od blokad powstałych na skutek stresu.

Swobodne uwalnianie głosu z ekspresją wypowiedzi i różnymi stanami emocjonalnymi. Improwizacje dźwiękowe. 

 

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.

Scope

Koordynacja nowych wzorców ruchowych z  rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu (adaptacja ruchowej metody S. Feldenkraisa na potrzeby emisji głosu).

Eksploracja ciała – koncentracja na poszczególnych obiektach ciała (stopy, kolana, biodra, ramiona, ręce,  brzuch, klatka piersiowa, kręgosłup, głowa) w celu samoobserwacji i zwiększenia świadomości władania ciałem. Odnajdywanie wibracji głosu w różnych obszarach ciała. Uwalnianie głosu wg metody Kristin Linklater (tworzenie obrazów w pracy nad głosem), Olivei Dewhurst-Maddock (szukanie wewnętrznego głosu, ćwiczenia ruchowe).

Praca z ciałem, oddechem i głosem z zastosowaniem różnych pozycji ciała (np. wg Bija Bennett), improwizacji ruchowych, gestów scenicznych.

Redukcja napięć i blokad w ciele - zastosowanie metod relaksacyjnych E. Jacobsona, J.H.Schultza,  A. Lowena, techniki Alexandra, pozycji ciała pogłębiających oddech, gimnastyki śmiechu wg Piotra Bielskiego, wizualizacji.  Przywracanie równowagi emocjonalnej i fizycznej  przez redukcję (łagodzenie i redukowanie emocjonalnych stanów hiperaktywności, rozdrażnienia, pobudzenia, niepokoju i gniewu) i tonizację (energetyzację w stanach osłabienia, znużenia, braku pewności siebie, depresji) -  zastosowanie ćwiczeń ruchowo-oddechowo-głosowych.

Uświadamianie sobie poprzez oddech i głos swoich wartości, potrzeb i marzeń, zrozumienie mocy spójności wewnętrznej, poczucia własnej wartości (znaczenie wizualizacji).

Kształtowanie zachowań wpływających na jakość życia poprzez posługiwanie się głosem jako narzędziem indywidualnej ekspresji, pozwalającej w pełni wyrazić siebie i stany emocjonalne.

Teaching methods

Ćwiczenia, pokaz

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Frekwencja, aktywność na zajęciach, umiejętności praktyczne.

Recommended reading

S. H. Nelson, E. Blades- Zeller -Singing with Your Whole Self: The Feldenkrais Method and Voice, England 2002

J.Sipowicz - Ja i mój głos, Wrocław 2009

Further reading

B. Zambrzycka - Potężna moc relaksacji, Studio Astropsychologii, 2004

D. Gmitrzak - Trening relaksacji, Samo Sedno,2017

K. Linklater - Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012

 

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 19:23)