SylabUZ
Faculty of Arts
winter term 2018/2019
Music Education - First-cycle studies leading to Bachelor's degree
History of Music
History of Music - course description
General information
Course name
History of Music
Course ID
03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9
Faculty
Faculty of Arts
Field of study
Music Education
Education profile
academic
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester
winter term 2018/2019
Course information
Semester
3
ECTS credits to win
2
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
15
1
-
-
Credit with grade
Lecture
15
1
-
-
Exam
Aim of the course
- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury
- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.
Prerequisites
Save changes
Zaliczenie przedmiotu "Historia muzyki" (semestr 2).
Scope
ROMANTYZM
Romantyzm w muzyce – idee estetyczne, stylistyka, gatunki, twórcy
Symbole epoki – pieśń, liryka fortepianowa
Fryderyk Chopin
Idea muzyki programowej
Synteza wątków romantycznych – opera i dramat muzyczny
Kierunki narodowe w muzyce XIX i początku XX wieku
Stanisław Moniuszko. Muzyka polska II połowy XIX wieku.
Przemiany estetyczne i stylistyczne w muzyce II połowy wieku XIX
WIEK XX i WSPÓŁCZESNOŚĆ
Impresjonizm. Debussy. Ravel.
Awangardy muzyczne i pluralizm stylistyczny w muzyce I połowy XX wieku (Strawiński, „ Les Six”, Schönberg, Bartok, Prokofiew, Szostakowicz…)
Muzyka II połowy XX wieku (Varese, Nono, Boulez, Ligeti, Stockhausen, Messiaen…)
Teaching methods
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.
Wykład – egzamin pisemny.
Recommended reading
J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
D. Gwizdalanka, Historia muzyki, Kraków 2005 - 2011
Further reading
T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1986
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
S. Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm, Kraków 1983
M. Bristiger, Związki muzyki ze słowem, BRF/4, Kraków 1986
Notes
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 18-06-2018 09:33)