SylabUZ

Generate PDF for this page

Ear Training - course description

General information
Course name Ear Training
Course ID 03.2-WA-EASMP-KSL-Ć-S14_pNadGen9DKWX
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

1.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.).
2.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.
3.      Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.
4.      Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów.
5.      Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

Prerequisites

Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia oraz zaliczony II semestr studiów.

Scope

  1. Skale średniowieczne.
  2. Czytanie nut głosem oraz realizacja gestem konstrukcji rytmicznych (3).
  3. Zapis struktur rytmicznych, melodycznych oraz melorytmicznych 1- i 2-głosowych.
  4. Dyktando pamięciowe 1-głosowe melodyczne.
  5. Uzupełnianie luk w tekście muzycznym i korekta błędów (1).
  6. Improwizacja kierowana rytmu i melodii (1).
  7. Śpiew jednogłosowy z drugim głosem konstrukcji, wykonywanym na fortepianie.
  8. Proste struktury atonalne.
  9. Wysokość dźwięku w odniesieniu do a1.
  10. Analiza słuchowo-wzrokowa i wykonanie głosem fragmentów partytur wokalnych (1).
  11. Elementy transpozycji.

Teaching methods

1.      Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).

2.      Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).

3.      Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).

4.      Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1) W zakresie wiedzy i umiejętności:

-        testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.

2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:

-        ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.

Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 50% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).

Recommended reading

J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, cz. II,  PWM, Kraków 1976 i późn.

M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, 2, PWM, Kraków 1992, 1994.

 

Further reading

J. Dzielska, Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu (1), PWM Kraków 1990 i późn.

I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.

D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.

Z. Peret-Ziemlańska, E. Szwczyk, Uczymy się solfeżu, Kraków 2004

E. Stachurska, Ćwiczenia do realizacji przebiegów rytmicznych, Warszawa 2008

M. Dziewulska i in., Materiały do kształcenia słuchu, PWM, Kraków 2009 i wcześń.

G. Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, Kraków 2017

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 18-06-2018 09:34)