SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych - course description

General information
Course name Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych
Course ID 03.2-WA-EASMD-MZP-Ć-S15_pNadGen91LLH
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 5
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do pracy dydaktycznej w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych.

Prerequisites

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;

3.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;

5.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;

7.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

8.     Praktyka_I etap edukacyjny;

9.     Praktyka_II etap edukacyjny;

10.  Praktyka_III etap edukacyjny;

11.  Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Scope

  1. Zapoznanie z aktami prawnymi  dotyczącymi organizowania wyjazdów (konkursy,festiwale).
  2. Tworzenie, planowanie całorocznego planu muzycznych zajęć pozalekcyjnych.
  3. Technika opracowania scenariuszy zajęć pozalekcyjnych.
  4. Bieżące omówienie obserwowanych zajęć (w ramach praktyk) w zakresie metodyki ich prowadzenia.

Teaching methods

  1. Ćwiczenia: prezentacja aktów prawnych MKiDN, podstawowych metod pracy w zakresie pozalekcyjnych zajęć muzycznych.
  2. Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  3. Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  4. Metoda problemowo-analityczna (głównie w naucze słuchania muzyki).
  5. Metody aktywizujące.
  6. Metoda projektów.
  7. Elementy muzykoterapii.
  8. Samodzielne przygotowanie scenariuszy zajęć.
  9. Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
  10. Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.

Warunki zaliczenia:

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie scenariuszy muzycznych zajęć pozalekcyjnych.

3. Umiejętność samodzielnego konstruowania całorocznego planu zajęć pozalekcyjnych.

4. Kolokwium pisemne lub ustne.

Recommended reading

  1. Przychodzińska M. -  Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycja - współczesność, Warszawa 1988, WSiP.
  2. Przychodzińska M, -  Wychowanie muzyczne- idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989,  WSiP.
  3. Goriszowski W. - Pedagogiczne aspekty wychowania muzycznego, Katowice 1980, Uniwersytet Śląski.
  4. Sacher W. -  Aktywność artystyczna i emocjonalna dzieci w wieku 12 lat, Kraków 2001,  Impuls.
  5. Rudziński W. -  Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
  6. Schaeffer B. -  Dzieje muzyki,  Warszawa 1985, WSiP.
  7. Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej– leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
  8.  Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
  9. Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
  10. Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
  11. Woźniak J. -  Polska muzyka ludowa, Skrypt PWSM w Gdańsku.
  12. Zdziarska J., Nyderek A. -  Kształcenie kultury muzycznej w szkole i środowisku pozaszkolnym, Bydgoszcz 2006, Instytut Kształcenia Nauczycieli.
  13.  Sukiennicka A. -  Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne jako inwestycja edukacyjna. Refleksje 2008, nr 3.
  14.  Famuła-Jurczak A. - Zajęcia pozalekcyjne gimnazjalistów  raport z badań, Wychowanie na Co Dzień 2009, nr 4-5.
  15.  Pindera A. - Zajęcia pozalekcyjne uczniów szkół gimnazjalnych,  Nauczyciel i Szkoła   2007, nr 3-4.
  16.  Popek A. - Zajęcia pozalekcyjne w zreformowanej szkole : oczekiwania i rzeczywistość,  Kraków 2002, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  17. Krauze-Sikorska H. - Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  18. Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
  19. Wojnar I., Piejka A., Samoraj M. - Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

 

 

Further reading

  1. Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
  2.  Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
  3.  Dziadzio M. - Pozalekcyjne zajęcia muzyczne w szkole,  Wychowanie Muzyczne w Szkole 2003, nr 3.
  4.  Nakielska-Kowalska A. - Praca z uczniem zdolnym, Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole 2009, nr 8.
  5.  Zellma A. - Realizacja edukacji regionalnej w toku zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,  Wychowanie na Co Dzień 2001, nr 4-5.
  6.  Antczak A. -  Szkolne zajęcia pozalekcyjne w świetlicy gimnazjum-propozycja programu,  Przegląd Edukacyjny 2002, nr 3.
  7.  Fechner-Sędzicka. I -  Szkolny system wspierania zdolności: jak rozpoznawać i rozwijać dziecięce uzdolnienia?  Toruń 2003, Wyd. „Aker”.
  8.  Jatulewicz E. - Uczyć i wychowywać także po lekcjach, Dyrektor Szkoły 2007, nr 1.
  9. Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa1983.
  10. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. - Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.
  11. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K. - Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Zielona Góra 2005.
  12. Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
  13. Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
  14. Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  15. Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
  16. red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.

 

Notes


Modified by mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (last modification: 28-05-2018 00:40)