SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych - course description

General information
Course name Praktyka w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych
Course ID 03.2-WA-EASMD-PZP-Ć-S15_pNadGen8V2QH
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 5
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest zdobycie przez studentów umiejętności planowania, organizacji oraz prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w  placówkach oświatowych.Praktyki umożliwiają studentom wykorzystanie zdobytej w toku studiów wiedzy metodycznej oraz teoretycznej (z zakresu pedagogiki i psychologii), pozwalają także na zdobycie doświadczenia w pracy ze zróżnicowanymi wiekowo grupami.

Prerequisites

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;

3.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;

5.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;

7.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

8.     Praktyka_I etap edukacyjny;

9.     Praktyka_II etap edukacyjny;

10.  Praktyka_III etap edukacyjny;

11.  Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Scope

Praktyczne zastosowanie problematyki omawianej na przedmiocie Metodyka prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w ramach zajęć dydaktycznych w placówkach oświatowych. Zakres merytoryczny oraz program praktyk obejmuje:

  1. Obserwację zajęć przez studentów z równoczesnym prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji zajęć (dziennik praktyk).
  2. Indywidualne przeprowadzenie zajęć (wg wcześniej ustalonej tematyki) pod okiem opiekuna z ramienia uczelni oraz opiekuna praktyk (nauczyciela placówki oświatowej). Pozostała część grupy studentów uczestniczy w zajęciach w charakterze obserwatorów. Po każdych zajęciach opiekunowie praktyki krótko omawiają zrealizowane zajęcia.
  3. Każdy student dokumentuje przebieg całej praktyki (w formie pisemnej) w celu dokonania analizy porównawczej kolejnych zadań w przebiegu praktyki.

Teaching methods

  1. Obserwacja
  2. Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  3. Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  4. Metoda problemowo-analityczna (głównie w naucze słuchania muzyki).
  5. Metody aktywizujące.
  6. Metoda projektów.
  7. Elementy muzykoterapii.
  8. Samodzielne prowadzenie zajęć.
  9. Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
  10. Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Forma zaliczenia – zaliczenie na ocenę.

Warunki zaliczenia:

  1. Realizacja wymaganej liczby obserwowanych zajęć – według ustaleń z wykładowcą.
  2. Przedłożenie odpowiednio prowadzonej dokumentacji odbytych praktyki (dziennik praktyk).
  3. Pozytywna ocena za indywidualnie przeprowadzone zajęcia, które muszą się odbyć w obecności opiekunów praktyk oraz studentów.

Warunkiem dopuszczenia do samodzielnego poprowadzenia zajęć dydaktycznych jest zrealizowanie wymaganej liczby obserwowanych zajęć, a także przygotowanie scenariusza zajęć własnych. Sumaryczna ocena końcowa jest ustalana na podstawie uśrednionej oceny za przeprowadzone zajęcia. Na ocenę składają się trzy elementy: [1] zawartość merytoryczna (w tym twórcze potraktowanie tematu), [2] właściwa organizacja zajęć (zgodność z zaakceptowanym scenariuszem w zakresie merytorycznym, właściwe rozplanowanie czasu kolejnych elementów zajęć), [3] kontakt z uczniami (elementy wychowawcze, umiejętność zainteresowania uczniów prezentowanym tematem). Podstawą do otrzymania oceny pozytywnej z przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej w każdym z trzech w/w elementów składowych.

Recommended reading

  1. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
  2. Wachowiak E. - "Program nauczania muzyki w gimnazjum", Agencja Wydawnicza "GAWA",Piła 1999.
  3. Kreiner – Bogdanska A. - "Muzyka w gimnazjum", OE ,W-wa 1999.
  4. Więckowska W. - "Świat muzyki", WSIP, Warszawa 2001.
  5. Gwizdalanka D. - Przewodnik po muzyce kameralnej, PWM, Kraków 1996.
  6. Kański J. - Przewodnik operowy, PWM, Kraków 2008.
  7. Kłosiński M. - Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, Instytut Kultury, Warszawa 1995.
  8. Komorowska M., Kydryński L. - Przewodnik po filmach muzycznych, PWM, Kraków 2000.
  9. Kydryński L. - Przewodnik operetkowy: wodewil, operetka, musical, PWM, Kraków 1986.
  10. Panek W. - Hymny polskie, Wydawnictwo Polskie, Wołomin Cop. 2007.
  11. Music as Medicine: Deforia Lane’s Life of Music, Healing, and Faith Copyright, 1994 by Deforia Lane.
  12. Red. Kataryńczuk-Mania L. – Terapia dźwiękiem, Zielona Góra 2007, Wyd. UZ.
  13. Kloppel R., Vliex S. – Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
  14. Nordoff P., Robbins C. – Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008, OW Impuls.
  15. Wiszniewski M. – Uzdrawiający taniec, Białystok 2003, Opolgraf S.A.
  16. Red. Kataryńczuk-Mania L. – Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005, Wyd. UZ.

 

 

 

Further reading

1.       Stadnicka J. – Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998, WSiP.

2.       Krystkowiak T. – Szkolne zespoły muzyczne, Warszawa 1979, WSiP.

3.       Janiszewska A., Janiszewski A. – Sing a song, Płock 1994, Wyd. Hejnał.

4.       Hryniewsk J. – 5 tańców polskich, Warszawa 1990, COMUK.

5.       Nowak K., Pawlisz Z., Reiser J. – Wakacyjne piosenki. 100 piosenek z zapisem nutowym i harmonizacją, Kraków 1995, Wyd. BESEDER.

6.       Komada W. – Kanony, Zielona Góra 1997, ODN w ZG.

7.       Hłasko M. – Choć burza huczy…Piosenki lat minionych, Gdańsk 1987, KAW.

8.       Ciesla M. – 64 piosenki Beatlesów w wersji polskiej, Wyd. Alex Dzierżoniów.

9.       Polony L. – W kręgu muzycznej wyobraźni, Warszawa 1980, PWM.

10.    Ryling F. – Na naszą nutę, Warszawa 1973, PWM.

11.    Z pieśni polskich. Tam na błoniu błyszczy kwiecie – Śpiewnik historyczny, Warszawa 1984, PWM.

12.    Piotrowska B. – Muzykoterapia, Jelenia Góra 1998, WN.

13.    Cylulko P. – Muzykoterapia w rehabilitacji ruchowej, Warszawa 1998, PAN.

14.    Chamski H. – Śpiewnik, Płock 1993, Wyd. Hejnał.

Notes


Modified by mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (last modification: 27-05-2018 00:40)