SylabUZ
Course name | Lettering |
Course ID | 03.0-WA-GrafP-LITE-Ć-S14_pNadGenSYTSR |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Graphic Arts |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Podstawowy cel przedmiotu to uwrażliwienie na szeroko pojęte zagadnienie liternictwa - od kaligrafii do typografii, dążenie do biegłości techniczno - manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania dzieł typograficznych, a także zdolności abstrahowania i konkretyzowania graficznego.
Zakres wiadomości z semestru 1.
Na podstawie zdobytej wiedzy z semestru 1 na temat optycznej budowy liter oraz tekstu, dalsze zadania obejmują naukę konstruowania znaku graficznego, bazującego na literach a będącego wstępem do szeroko pojmowanej grafiki projektowej.
Przykładowe tematy zadań semestralnych:
1. Plansza projektowa: realizacja pracy, w której podstawowym budulcem plastycznym jest litera i/lub krótkie słowo, możliwe przetworzenia tych liter według zasad zachowania czytelności i atrakcyjności wizualnej, stanowiąca wstęp do projektowania znaków graficznych, znaków własnościowych, tzw logo.
2. Plansza projektowa: realizacja pracy, w której podstawowym budulcem plastycznym jest abstrakcyjne słowo, nie posiadające swojego ekwiwalentu obrazkowego, przetworzone według zasad zachowania czytelności i atrakcyjności wizualnej, stanowiące wstęp do projektowania tytułów lub haseł plakatowych.
3. Plansza projektowa: realizacja prostych projektów etykiet piwnych, komponowanych według zasad zachowania czytelności i atrakcyjności wizualnej, w ramach współpracy z Zielonogórskim Minibrowarem HAUST.
1. Wykłady i dyskusje tematyczne.
2. Prezentacje.
3. Ćwiczenia i realizacja prac literniczych.
4. Korekty i konsultacje.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie zajęć.
1. Stefan Bernaciński, Liternictwo, WSiP, Warszawa, 1990
2. Jost Hochuli, Detal w typografii, D2D.PL, Kraków, 2009
3. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, D2D.PL, Kraków, 2008
4. Gareth Hardy, Podręcznik projektantów logo, Helion, Warszawa, 2012
5. Michael Evamy, Logo. Przewodnik dla projektantów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
1. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
2. Friedrich Forssman, Hans Peter Willberg, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo - Obraz - Terytoria, Warszawa, 2008
3. 2+3D, magazyn kwartalny, 2+3D sp. z o. o. Kraków
Modified by dr Katarzyna Dziuba (last modification: 29-05-2018 16:11)