SylabUZ

Generate PDF for this page

A person with a disability -different or similar in public life? - course description

General information
Course name A person with a disability -different or similar in public life?
Course ID 05.6-WP-UZP-CZzN-01Ws-W-S15_gen6BI6F
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester summer term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit

Aim of the course

Ukazanie wspólnych i swoistych właściwości osób z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi w różnych fazach życia, a także problemów dotyczących funkcjonowania ich jako Innych w życiu publicznym.

Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia publicznego.

Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu publicznym

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych

Scope

Pojęcie „Innego” jako kategoria interdyscyplinarna.

2. Niepełnosprawność, niepełnosprawna osoba – ustalenia terminologiczne.

3. Wspólne i swoiste właściwości osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych.

4. Osoby z niepełnosprawnością w labiryncie barier fizycznych i społecznych.

5. Prawne aspekty funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w życiu publicznym.

6. Od segregacji do normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.

7. Niepełnosprawny jako Inny w rodzinie.

8. Niepełnosprawny jako Inny w edukacji.

9. Niepełnosprawny jako Inny w pracy.

10. Niepełnosprawny jako Inny w środowisku lokalnym.

11. Niepełnosprawny jako Inny w kulturze (jako twórca i odbiorca kultury).

12. Sukces z niepełnosprawnością – wybitni niepełnosprawni w życiu publicznym.

13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

14. Savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.

15. Niepełnosprawni o sobie

 

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Aktywny udział w wykładach poprzez dyskusję. Przygotowanie wystąpienia dotyczącego problemów osób z niepełnosprawnością w wybranej sferze życia publicznego /temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia/.

Ocena końcowa: zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w wykładach oraz załącznika do przygotowanego wystąpienia (praca pisemna, prezentacja na płycie CD lub jej wydruk).  

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Chodyniecka A.M., Rycielski P., Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa 2008.
  3. Gorajewska D., Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Warszawa 2006.
  4. Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa 2010.
  5. Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, Łódź 2013.

Further reading

  1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
  2. Bartnikowska U., Żyta A, Żyjąc z niepełnosprawnością: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Toruń 2007.
  3. Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, J. Bąbka (red.), Warszawa, 2004.
  4. Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, H. Ochonczenko. M. Czerwińska, M. Garbat (red.), Zielona Góra 2011.
  5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

Notes

brak


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 26-04-2018 08:52)