SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUD-proj.arch.1ASRiU01P-P-S14_pNadGenU9FQL |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania obiektów sportoworekreacyjnych, uwzględniającymi: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszorowerową, dostęp do szybkiej komunikacji publicznej, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów architektonicznych na podstawie założeń technologicznych podporządkowanych określonemu rodzajowi funkcji sportowo-rekreacyjnej lub uzdrowiskowej. Szczególną uwagę zwraca się na zasady zrównoważonego rozwoju w projektowaniu układów funkcjonalnych, kształtowania budynków sportowo-rekreacyjnych i rozwiązań energooszczędnych i ekologicznych. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole własnego rozwiązania projektowego.
Nieformalne: opanowana wiedza dotycząca projektowania architektury usługowej.
Program wykładów: Tematyka wykładów obejmuje ogólną metodologię projektowania architektury obiektów sportowych, rekreacyjnych i uzdrowiskowycha w szczególności takie zagadnienia jak: pojęcie przestrzeni architektonicznej, przestrzeń architektoniczna a człowiek, tworzenie nowej wartości przestrzeni rekreacyjno-sportowej, projektowanie złożonych programów funkcjonalno-przestrzennych obiektów sportowych, wymiarowanie przestrzeni i elementów wyposażenia, fizyczne ograniczenia przestrzeni, elementy kompozycji architektonicznej, forma projektu architektonicznego, treść projektu architektonicznego, ergonomiczne aspekty przestrzeni dla widza, sportowca, kadry trenerskiej, administracji, mediów, zasady komponowania przestrzeni architektonicznej przy zastosowaniu zależności form, zestawień materiałów, związki konstrukcji z formą, oświetlenie, barwa, mikroklimat wnętrz, integracja elementów dopełniających kształtowaną przestrzeń, czynnik dostępności przestrzeni dla wszystkich użytkowników, uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych.
Program ćwiczeń projektowych: Analizowanie zasad projektowania budynków sportowo-rekreacyjnych i uzdrowiskowych na podstawie założeń przestrzennych oraz techniczno-ekonomicznych i funkcjonalnych mających wpływ na rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe. Zgodnie z przyjętymi założeniami planistycznymi i techno-logicznymi wykonane zostaną koncepcje projektowe kompleksu sportowego lub uzdrowiskowego oraz szczegółowo głównych obiektów architektonicznych.
Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.
Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Student poddaje się weryfikacji wiedzy z projektowania wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej potwierdza, że jest ukierunkowany na współczesną architekturę środowiskowa zespołów mieszkaniowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwój oraz idei habitatów. Projekt: Student wykonuje architektoniczny projekt wielorodzinnego budynku mieszkalnego i potwierdza, że jest przygotowany do współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb
Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen otrzymanych z egzaminu i projektu.
1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985. 2. Kappler H.P., Baseny kąpielowe. Arkady, Warszawa 1977. 3. Kosiński W., Organizacja przestrzenna wypoczynku weekendowego. PWN. Warszawa-Łódź 1981. 4. Majsterkiewicz T., Założenia dla projektantów stadionów, Polski Związek Lekkiej Atletyki, Komisja Obiektów i Urządzeń, Warszawa 2010, 5. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973. 6. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973. 7. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 1996. 8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Politechnika Krakowska, Kraków 1994. 9. Zabłocki W., Wojciech Zabłocki Architektura, Architecture Wyd. Bosz,2007.
1. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001. 2. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 21:30)