SylabUZ

Generate PDF for this page

Anatomy - course description

General information
Course name Anatomy
Course ID 13.9-WL-WFSP-ANA
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z budową i funkcjami ciała człowieka. Zdobycie wiedzy w zakresie lokalizowania, nazywania poszczególnych elementów budowy ciała zgodnie z mianownictwem anatomicznym, wyjaśniania funkcji układów ważnych z punktu widzenia aktywności fizycznej, a także świadomej dbałości o kondycję biologiczną człowieka związaną z właściwymi funkcjami układów i narządów oraz udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej przy uszkodzeniu aparatu ruchu.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z anatomii człowieka i jego rozwoju fizycznego oraz higieny

Scope

Wykład: Przedmiot, zakres i podział anatomii, stosunek do innych nauk. Układ kostny: rozwój w ontogenezie, budowa i podział kości, szkielet osiowy, kończyna górna i dolna, budowa czaszki. Układ więzadłowo-stawowy: rozwój w ontogenezie, połączenia kości, budowa i rodzaje stawów, charakterystyka wybranych stawów. Układ mięśniowy: rozwój w ontogenezie, budowa i funkcje mięśni, rodzaje tkanki mięśniowej, charakterystyka grup mięśniowych. Układ nerwowy: znaczenie układu, rozwój w ontogenezie, podział układu, budowa i funkcje tkanki nerwowej, ogólna charakterystyka układu nerwowego ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego, regulacja nerwowo-hormonalna. Układ krwionośny: rozwój w ontogenezie, budowa i funkcje serca, budowa i funkcje naczyń krwionośnych, obiegi krwi, skład i funkcje krwi, układ chłonny, unaczynienie poszczególnych części ciała. Zmiany zachodzące w układzie krążenia pod wpływem wysiłku fizycznego. Układ oddechowy: rozwój w ontogenezie, podział układu, budowa i funkcje dróg oddechowych, płuc i opłucnej. Mechanika oddychania. Pojemność płuc. Zmiany zachodzące w układzie oddechowym pod wpływem wysiłku fizycznego. Układ trawienny: rozwój układu w ontogenezie, podział układu, budowa i funkcje przewodu pokarmowego. Budowa i funkcje gruczołów trawiennych. Otrzewna. Fizjologia układu pokarmowego. Układ wewnątrzwydzielniczy: znaczenie i podział układu, charakterystyka gruczołów. Etyczne i zdrowotne aspekty dopingu w sporcie.

Laboratorium: Rodzaje, budowa, występowanie i funkcje tkanek: nabłonkowej, łącznej, krwi, mięśniowej, nerwowej i gruczołowej. Budowa i funkcje układu szkieletowego i mięśniowego. Zmiany zachodzące w układzie mięśniowym pod wpływem wysiłku fizycznego. Charakterystyka zespołów funkcjonalnych (w zakresie osteologii, arthrologii, syndesmologii, myologii i kinesiologii): obręczy kończyny górnej, stawu ramiennego, stawu łokciowego oraz sprzężonych stawów promieniowo-łokciowych, stawów bliższych i dalszych ręki, obręczy kończyny dolnej i stawu biodrowego, stawu kolanowego, stawów bliższych i dalszych stopy, kręgosłupa, klatki piersiowej, stawu skroniowo-żuchwowego. Charakterystyka kości czaszki. Postępowanie podczas udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej przy uszkodzeniu aparatu ruchu

Teaching methods

Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze, rzutopisy, eksponaty), projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).

Laboratorium: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, praca w grupach, metody aktywizujące z wykorzystaniem atlasów, modeli anatomicznych i schematów, samodzielne opracowywanie materiałów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 50% punktów. Zakresy ocen:  50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zdobycia zaliczenia są: pozytywne zaliczenie wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych realizowanych poprzez pracę z preparatami i eksponatami anatomicznymi, planszami, atlasami anatomicznymi oraz znajomość mianownictwa anatomicznego. Laboratorium kończy się zaliczeniem pisemnym i praktycznym. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Marecki B., Anatomia funkcjonalna Tom I i II. AWF, Poznań 2014.
  2. Marecki B., Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego i fizjoterapii. Wydanie 4, zmienione i poszerzone. AWF Poznań, 2004
  3. Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu. Wyd. II Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2016. (dostępna w KSiPZ)
  4. Ignasiak Z.,Domaradzki J., Anatomia układu ruchu. Przewodnik do ćwiczeń. Wyd. II Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2016. (dostępna w KSiPZ)
  5. Sobotta,  Atlas anatomii człowieka. Wydanie II polskie opracowane przez W. Woźniaka i K. Jędrzejewskiego. Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2001. (dostępne w KSiPZ)
  6. Spodnik J. H., Mianownictwo anatomiczne polsko-angielsko-łacińskie. Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2017 (dostępna w KSiPZ).
  7. Nelson A.G.: Anatomia stretchingu. Wyd II, Białystok 2011.
  8. Czerwiński F., Sławiński G., Kozik W., Anatomia człowieka: 1500 pytań testowych, warszawa 2014.
  9. Prometeusz -atlas anatomii człowieka, Wrocław 2016.
  10. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

  1. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa 2004.
  2. Traczyk W. Z.: Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa 1989.
  3. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego (wersja elektroniczna).

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 08-04-2019 16:10)