SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka ręczna |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-PRE |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykształcenie nauczyciela, który będzie przygotowany do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w warunkach szkolnego wychowania fizycznego. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę ręczną.
Podstawowe umiejętności techniczne gry w piłkę ręczną. Znajomość przepisów gry.
Podstawowe umiejętności w zakresie techniki gry: postawa w obronie i w ataku, poruszanie się w obronie (krok dostawny, odskok, doskok, bieg przodem i tyłem, zatrzymanie się, poruszanie się w atakowaniu (starty, bieg ze zmiana tempa, bieg ze zmianą kierunku, skoki w przód i w górę, obroty), chwyty (półgórny, górny, na wysokości bioder, dolny, z podłoża, sytuacyjne), podania (półgórne, górne, dolne), rzuty (w wyskoku w przód i w górą, z padem, z przeskokiem, w biegu), kozłowanie (pojedyncze, ciągłe, toczenie piłki), zwody (zwód pojedynczy przodem i tyłem). Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w obronie: ustawienie względem piłki, krycie ręki z piłką, blokowanie piłki, przechwyt piłki, wygarnięcie piłki, właściwe reagowanie na zawody, krycie od strony piłki, krycie przeciwnika stojącego tyłem do bramki. Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w ataku: indywidualne umiejętności uwalniania się od przeciwnika w celu wyjścia na pozycję poprzez wyminiecie, zabiegniecie, dobiegniecie, obiegniecie, wyjście do piłki. Nauka podstawowych rozwiązań w obronie: obrona, krycie „każdy swego” – fragmenty 1x1, 2x2, 3x3, obrona, krycie z przekazywaniem – fragment 2x2, obrona, krycie „każdy swego” na całym boisku, obrona, krycie „każdy swego” na połowie boiska, obrona, krycie „każdy swego” w obrębie linii rzutów wolnych, obrona strefowa 3x3, poruszanie się w kierunku podanej piłki. Opanowanie umiejętności gry w kontrataku w zakresie: startu do kontrataku, przyjęcia pierwszego podania od bramkarza, rozwiązywanie sytuacji 2x0, 2x1, 2x2. Opanowanie podstawowych umiejętności gry w ataku pozycyjnym: atak prostopadły wielokrotny, atak prostopadły wielokrotny wiążący, współpraca rozgrywający - obrotowy, Gra szkolna z zastosowaniem poznanych elementów techniczno – taktycznych. Praktyczna nauka sędziowska.
Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, przeprowadzenie gry lub zabawy w nauczaniu techniki lub taktyki piłki ręcznej. Ocenie podlega: test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 40%, test sprawności specjalnej – 40%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978.
Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. AWF Poznań 1997.
Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987.
Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994.
Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005.
Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000.
.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013
Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012.
Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007.
Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011.
Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011.
UWAGI:-
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2019 15:06)