SylabUZ
Course name | Psychology |
Course ID | 14.4-WK-IiEP-Ps-W-S14_pNadGen07S5Q |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Informatics and Econometrics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Prezentacja materiału z zakresu psychologii, niezbędnego dla prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także dla samodzielnego, refleksyjnego kierowania własnym rozwojem.
Brak wymagań.
1. Procesy spostrzegania: biologiczne podstawy spostrzegania, czynniki wpływające na spostrzeganie. Spostrzeganie społeczne: stereotypy i uprzedzenia.
2. Myślenie i rozwiązywanie problemów: rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania.
3. Pamięć i uczenie się: rodzaje pamięci, warunki sprzyjające uczeniu się; mimowolne uczenie się (procesy warunkowania i modelowania).
4. Inteligencja. Czynnikowe teorie inteligencji. Teoria wielu inteligencji. Teorie zdolności.
5. Temperament: teorie temperamentu dotyczące dzieci i dorosłych; różnice temperamentalne.
6. Czynnikowa teoria osobowości: Pięcioczynnikowy Model Osobowości.
7. Stres: pojęcie stresu i stresorów; przebieg stresu; style radzenia sobie ze stresem.
8. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia: wybrane teorie rozwoju osobowości; czynniki warunkujące rozwój; rozwój struktur poznawczych; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny i rozwój w sferze duchowej; rozwój zawodowy; wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju w sytuacji szkolnej.
9. Elementy psychologii społecznej: komunikowanie społeczne, zachowania prospołeczne, agresja, psychologia konfliktu.
10. Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych.
11. Psychopatologia – co jest a co nie jest zaburzeniem ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości, zaburzenia mowy, zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, upośledzenie umysłowe.
Wykład wspierany prezentacją multimedialną i prezentacją filmów.
Ćwiczenia: metoda tekstu przewodniego, konwersacja, samodzielne rozwiązywanie problemów, gry dydaktyczne, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (70%) oraz aktywność podczas ćwiczeń, pozwalająca ocenić stopień osiągnięcia przez studenta odpowiednich umiejętności i kompetencji (30%).
Wykłady: pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów
1. Zimbardo Ph., Gerrig R. (2006), Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
1. Meyer R. (2003), Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Modified by dr Robert Dylewski, prof. UZ (last modification: 04-05-2018 19:24)