Poznanie teoretyczne i praktyczne nowoczesnych języków programowania obiektowego C# i Python. Zapoznanie ze środowiskiem programistycznym Microsoft Visual Studio i poznanie jego najważniejszych funkcjonalności. Przedstawienie wybranych zastosowań obiektowych języków programowania.
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość programowania.
Zakres tematyczny
Wykład
Wprowadzenie do platformy programistycznej .Net Framework.
Podstawy programowania w obiektowym języku programowania C#.
Deklaracja klasy, tworzenie obiektów, przekazywanie parametrów do metod, dziedziczenie w C#.
Zdarzenia, delegaty, obsługa wyjątków w C#.
Własności, polimorfizm, kolekcje i listy obiektów w C#.
Klasy abstrakcyjne, statyczne, anonimowe, zamknięte i interfejsy w C#.
Przeciążanie operatorów w C#.
Operacje plikowe oraz odczytanie konfiguracji/zasobów komputera w C#.
Operacje graficzne w C#.
Wprowadzenie do obiektowego języka programowania Python, wirtualna maszyna Pythona, interpreter Pythona,
Podstawy programowania w Pythonie.
Deklaracja klasy, tworzenie obiektów, dziedziczenie (w tym dziedziczenie wielobazowe) w Pythonie.
Standardowe biblioteki Pythona oraz wprowadzenie do biblioteki BioPython.
Obiektowa analiza kodu genetycznego.
Dostęp do zasobów bioinformatycznych z BioPythona.
Laboratorium
Wprowadzenie do środowiska Microsoft Visual Studio.
Pisanie i uruchamianie prostych programów w C#.
Deklaracja klas, tworzenie obiektów w C# oraz wywołania metod na rzecz utworzonych obiektów.
Obsługa zdarzeń, wyjątków oraz delegaty w C#.
Implementacja własności, testowanie polimorfizmu, tworzenie list obiektów w C#.
Definiowanie różnych typów klas, w tym klas abstrakcyjnych oraz interfejsów w C#.
Testowanie przeciążania operatorów w C#.
Implementacja podstawowych operacji plikowych w C#.
Odczytywanie konfiguracji/zasobów komputera w C#.
Implementacja wybranych operacji graficznych w C#.
Pisanie oraz uruchamianie prostych programów w Pythonie.
Deklaracja klas, tworzenie obiektów w Pythonie oraz wywołania metod na rzecz utworzonych obiektów.
Testy dziedziczenia oraz dziedziczenia wielobazowego.
Implementacja programów służących do analiz genetycznych. Implementacja programów wykorzystujących zasoby bioinformatyczne w BioPythonie.
Metody kształcenia
Wykład: wykład konwencjonalny.
Laboratorium: samodzielna praca przy komputerze. Przerabiany materiał według opracowanych instrukcji, które każdy student dostaje na początku zajęć. Dyskusje prowadzące do pogłębienia wiedzy i lepszego zrozumienia przerabianego materiału.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (40%) i ocena z egzaminu (60%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z laboratorium i z egzaminu.
Literatura podstawowa
1. Beazley D.M., Programowanie: Pyton, RM, 2002.
2. Lis M., C# praktyczny kurs, Helion, 2007.
3. Lutz M., Ascher D., Python. Wprowadzenie, Helion, 2002.
4. Perry S.C., C# i .NET, Helion, 2006.
Literatura uzupełniająca
1. Allen J., C# księga przykładów, APN Promise, 2006.
2. Fehily C., Po prostu Python, Chris Fehily, Helion, 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2018 19:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.