Zapoznanie studenta z podstawami systemów informacyjnych – ich klasyfikacją, infrastrukturą technologiczną, cyklem życia oraz wykorzystaniem do wspomagania strategicznych celów organizacji, zwłaszcza w konkurencyjnym otoczeniu e-gospodarki.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw technologii informacyjnej, podstaw projektowania systemów informacyjnych.
Zakres tematyczny
Systemy informacyjne w organizacji – zakres, funkcje, typologia; perspektywa techniczna i biznesowa. Główne funkcje biznesowe: sprzedaż i marketing, produkcja i wytwarzanie, finanse, księgowość, zarządzanie zasobami ludzkimi.
Systemy informacyjne jako narzędzia wspomagające obiekt gospodarczy; firma cyfrowa; procesy biznesowe.
Infrastruktura technologiczna systemów informacyjnych. Komponenty i poziomy infrastruktury IT; trendy i technologie napędzające ewolucję infrastruktury IT.
Telekomunikacja, sieci komputerowe i Internet; Web 2.0. Współczesne sieci korporacyjne.
Dane, informacje, wiedza. Organizacja zasobów informacyjnych organizacji; technologie zarządzania zasobami danych - tradycyjne otoczenie plikowe, bazy danych, hurtownie danych.
Zarządzanie wiedzą w firmie cyfrowej. Systemy obróbki wiedzy.
Podejmowanie decyzji w firmie cyfrowej (indywidualnie i zespołowo). Typy decyzji, proces podejmowania decyzji. Wykorzystanie systemów i technologii inteligentnych.
Ewolucja systemów informacyjnych. Integracja procesów biznesowych; systemy zintegrowane. Systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy CRM. Rynek produktów informatycznych.
Systemy informacyjne jako narzędzia wspomagające współpracujące ze sobą obiekty gospodarcze.
Podstawowa polityka bezpieczeństwa i nadzoru w systemach informacyjnych (zwłaszcza w e-gospodarce). Zabezpieczanie zasobów informacyjnych – ochrona przed uszkodzeniem, błędami i nadużyciem.
Podstawowe zasady tworzenia systemów informacyjnych, także na potrzeby e-gospodarki. Określanie potrzeb informacyjnych organizacji, projektowanie, wdrażanie i doskonalenie systemów informacyjnych; restrukturyzacja organizacji.
Planowanie, analiza kosztów i efektów doskonalenia systemów informacyjnych. Ocena ryzyka przedsięwzięć informatycznych.
Metody kształcenia
Systemy informacyjne w organizacji – zakres, funkcje, typologia; perspektywa techniczna i biznesowa. Główne funkcje biznesowe: sprzedaż i marketing, produkcja i wytwarzanie, finanse, księgowość, zarządzanie zasobami ludzkimi.
Systemy informacyjne jako narzędzia wspomagające obiekt gospodarczy; firma cyfrowa; procesy biznesowe.
Infrastruktura technologiczna systemów informacyjnych. Komponenty i poziomy infrastruktury IT; trendy i technologie napędzające ewolucję infrastruktury IT.
Telekomunikacja, sieci komputerowe i Internet; Web 2.0. Współczesne sieci korporacyjne.
Dane, informacje, wiedza. Organizacja zasobów informacyjnych organizacji; technologie zarządzania zasobami danych - tradycyjne otoczenie plikowe, bazy danych, hurtownie danych.
Zarządzanie wiedzą w firmie cyfrowej. Systemy obróbki wiedzy.
Podejmowanie decyzji w firmie cyfrowej (indywidualnie i zespołowo). Typy decyzji, proces podejmowania decyzji. Wykorzystanie systemów i technologii inteligentnych.
Ewolucja systemów informacyjnych. Integracja procesów biznesowych; systemy zintegrowane. Systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy CRM. Rynek produktów informatycznych.
Systemy informacyjne jako narzędzia wspomagające współpracujące ze sobą obiekty gospodarcze.
Podstawowa polityka bezpieczeństwa i nadzoru w systemach informacyjnych (zwłaszcza w e-gospodarce). Zabezpieczanie zasobów informacyjnych – ochrona przed uszkodzeniem, błędami i nadużyciem.
Podstawowe zasady tworzenia systemów informacyjnych, także na potrzeby e-gospodarki. Określanie potrzeb informacyjnych organizacji, projektowanie, wdrażanie i doskonalenie systemów informacyjnych; restrukturyzacja organizacji.
Planowanie, analiza kosztów i efektów doskonalenia systemów informacyjnych. Ocena ryzyka przedsięwzięć informatycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Kolokwium pisemne z progami punktowymi pozwalającymi ocenić, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu zadawalającym lub zaliczenie w formie ustnej składające się z pytań teoretycznych i problemowych.
Literatura podstawowa
A. Januszewski, Funkcjonalność systemów informacyjnych zarządzania, Tom I i II. PWN, Warszawa, 2008.
W. Flakiewicz , Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, C.H. Beck, Warszawa, 2002.
P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Wyd. II. Mikom, Warszawa, 2000.
Literatura uzupełniająca
K.C. Laudon, J P. Laudon, Management Information Systems. Managing the Digital Firm. Pearson Prentice Hall, New Jersey, ninth edition, 2006.
Michalski (red.), Zarządzanie informacjami w przedsiębiorstwie. Systemy informatyczne a reinżynieria organizacji, Politechnika Śląska, Gliwice, 2001.
Nowicki, J. Unold (red.), Organizacyjne aspekty doskonalenia systemów informacyjno – decyzyjnych zarządzania, AE, Wrocław, 2002.
Rokicka-Broniatowska (red.), Wstęp do informatyki gospodarczej, SGH, Warszawa, 2002.
S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania. Metodyki, techniki, narzędzia, PWN, Warszawa, 1999.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2018 19:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.