SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z seniorami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z seniorami
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-MPZMSen-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych z seniorami.

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczne i pedagogiczne dla I i II etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne do pracy z seniorami;

3.     Praktyka I i II etap edukacyjny;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I i II etapie edukacyjnym;

5.     Praktyka w zakresie nauczania muzyki w I i II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

7.     Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Zakres tematyczny

  • Zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi prowadzenie muzycznych i terapeutycznych zajęć z seniorami.
  • Zapoznanie ze specyfiką działalności wybranej placówki, w której realizowane są  muzyczne i terapeutyczne zajęcia z seniorami.
  • Omówienie tematyki zajęć muzycznych i terapeutycznych w oparciu o  literaturę przedmiotu.
  • Cele, formy i metody zajęć muzycznych i terapeutycznych. 
  • Technika opracowania scenariuszy zajęć muzycznych i muzykoterapeutycznych (audycja muzyczna z aktywnością, projekt multimedialny, zajęcia muzykoterapeutyczne, zajęcia muzyczne z elementami tańca, koncerty, formy ekspresyjno – teatralne).
  • Zajęcia artystyczne - Muzyka filmowa, baletowa.
  • Zajęcia artystyczne - Klub melomana ( opera, operetka, musicale, koncerty muzyczne).
  • Zajęcia artystyczne -  Ekspresja ruchu (Plastyka ciała, Teatr tańca ).
  • Zajęcia artystyczne - Malowanie muzyką.

Metody kształcenia

 

  1. Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  2. Metody aktywizujące.
  3. Metoda projektów.
  4. Elementy muzykoterapii.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.

Warunki zaliczenia:

  • Pozytywna ocena za każdy samodzielnie przygotowany scenariusz zajęć (audycja muzyczna z aktywnością, projekt multimedialny, zajęcia muzykoterapeutyczne).
  • Aktywny udział w zajęciach.

  • Opracowanie i omówienie podczas zajęć wybranych zagadnień.

  • Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

 

  1. Goriszowski W. - Pedagogiczne aspekty wychowania muzycznego, Katowice 1980, Uniwersytet Śląski.
  2. Rudziński W. -  Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
  3. Schaeffer B. -  Dzieje muzyki,  Warszawa 1985, WSiP.
  4. Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowe – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
  5.  Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
  6. Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
  7. Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
  8. Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
  9. Wojnar I., Piejka A.,  Samoraj M. - Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  10. Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.
  11. Janiszewski M. -  Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.
  12. Kratochvil S.-  Psychoterapia. Warszawa, 1984.
  13. Natanson T. - Wstęp do nauki o muzykoterapii. Ossolineum,1979.
  14. Manturzewska M., Kamińska B. Rozwój muzyczny człowieka. Warszawa, 1990.
  15. Perek-Białas J. (red.) - Aktywne starzenie. Aktywna starość. Kraków, 2005: AUREUS
  16. Sztuka, kultura, edukacja, Gdańsk 2012.
  17. Cylkowska-Nowak M., Strzelecki W. (red.) - Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją, Toruń 2017, Wydawnictwo Adam Marszałek

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
  2.  Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
  3. Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
  4. Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
  5. Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  6. Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
  7. red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 09:39)