SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z seniorami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z seniorami
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PZMSen-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest realizacja muzycznych działań dydaktycznych i terapeutycznych  z osobami dorosłymi (od wieku dojrzałego po starość), a także różnorodna aktywizacja seniorów w budowaniu relacji i umacnianiu więzi na płaszczyźnie: społecznej, kulturalnej i artystycznej.

PONADTO:

  • Zintegrowane działania artystyczne dla seniorów o charakterze twórczym i terapeutycznym;
  • Zadania z zakresu kultury muzycznej przeznaczone dla osób starszych; 

Wymagania wstępne

Ukończone studia I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej”.

Zakres tematyczny

  • Praktyczne sposoby opieki nad osobami starszymi.
  • Realizacja programów wspierających seniorów emocjonalnie i praktycznie.
  • Tradycyjne i nowoczesne metody pracy pedagogicznej z różnymi grupami podopiecznych.
  • Konstruowanie programów i projektów aktywizacyjnych, pomocowych oraz profilaktycznych.
  • Organizacja różnorodnych formy pracy i rekreacji.
  • Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.

PONADTO:

  • Realizacja praktyczna przygotowanych scenariuszy zajęć muzycznych i muzykoterapeutycznych:
    • audycja muzyczna z aktywnością,
    • projekt multimedialny,
    • zajęcia muzykoterapeutyczne,
    • Zajęcia artystyczne z muzyką filmową i baletową,
    • Zajęcia artystyczne - Klub melomana ( opera, operetka, musicale, koncerty muzyczne),
    • Zajęcia artystyczne - Ekspresja ruchu (Plastyka ciała, Teatr tańca ),
    • Zajęcia artystyczne - Malowanie muzyką.

 

Metody kształcenia

  • Aktywne metody nauczania - uczenia się;
  • Metoda projektów;
  • Metody problemowe, twórcze, ekspresyjne;
  • Drama, inscenizacje.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.

Warunki zaliczenia:

  • Pozytywna ocena za każdy samodzielnie przygotowany scenariusz zajęć (audycja muzyczna z aktywnością, projekt multimedialny, zajęcia muzykoterapeutyczne).
  • Aktywny udział w zajęciach.

  • Opracowanie wybranych zagadnień.

  • Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

 

  1. Limont W., Nielek - Zawadzka K. (red.) - Dylematy edukacji artystycznej, tom I, Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze, Kraków 2005.
  2. Bula K. - Jak mówić o muzyce? Warszawa 1991.
  3. Rudziński W. -  Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
  4.  Kataryńczuk - Mania, Karcz J. (red.) - Terapia sztuką w edukacji, Zielona Góra 2004.
  5. Knill Ch, Knill M. - Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997.
  6. Schaeffer B. -  Dzieje muzyki,  Warszawa 1985, WSiP.
  7. Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowe – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
  8.  Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
  9. Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
  10. Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
  11. Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
  12. Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.
  13. Janiszewski M. -  Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.
  14. Natanson T. - Wstęp do nauki o muzykoterapii. Ossolineum,1979.
  15. Manturzewska M., Kamińska B. Rozwój muzyczny człowieka. Warszawa, 1990.
  16. Perek-Białas J. (red.) - Aktywne starzenie. Aktywna starość. Kraków, 2005: AUREUS
  17. Sztuka, kultura, edukacja, Gdańsk 2012.
  18. Cylkowska-Nowak M., Strzelecki W. (red.) - Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją, Toruń 2017, Wydawnictwo Adam Marszałek

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Limont W., Nielek - Zawadzka K. (red.) - Dylematy edukacji artystycznej, tom 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, Kraków 2006.
  2. Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
  3.  Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
  4. Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
  5. Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
  6. Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  7. Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
  8. red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-06-2018 07:45)