Celem przedmiotu jest realizacja muzycznych działań dydaktycznych i terapeutycznych z osobami dorosłymi (od wieku dojrzałego po starość), a także różnorodna aktywizacja seniorów w budowaniu relacji i umacnianiu więzi na płaszczyźnie: społecznej, kulturalnej i artystycznej.
PONADTO:
Zintegrowane działania artystyczne dla seniorów o charakterze twórczym i terapeutycznym;
Zadania z zakresu kultury muzycznej przeznaczone dla osób starszych;
Wymagania wstępne
Ukończone studia I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej”.
Zakres tematyczny
Praktyczne sposoby opieki nad osobami starszymi.
Realizacja programów wspierających seniorów emocjonalnie i praktycznie.
Tradycyjne i nowoczesne metody pracy pedagogicznej z różnymi grupami podopiecznych.
Konstruowanie programów i projektów aktywizacyjnych, pomocowych oraz profilaktycznych.
Organizacja różnorodnych formy pracy i rekreacji.
Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
PONADTO:
Realizacja praktyczna przygotowanych scenariuszy zajęć muzycznych i muzykoterapeutycznych:
audycja muzyczna z aktywnością,
projekt multimedialny,
zajęcia muzykoterapeutyczne,
Zajęcia artystyczne z muzyką filmową i baletową,
Zajęcia artystyczne - Klub melomana ( opera, operetka, musicale, koncerty muzyczne),
Zajęcia artystyczne - Ekspresja ruchu (Plastyka ciała, Teatr tańca ),
Zajęcia artystyczne - Malowanie muzyką.
Metody kształcenia
Aktywne metody nauczania - uczenia się;
Metoda projektów;
Metody problemowe, twórcze, ekspresyjne;
Drama, inscenizacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.
Warunki zaliczenia:
Pozytywna ocena za każdy samodzielnie przygotowany scenariusz zajęć (audycja muzyczna z aktywnością, projekt multimedialny, zajęcia muzykoterapeutyczne).
Aktywny udział w zajęciach.
Opracowanie wybranych zagadnień.
Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.
Literatura podstawowa
Limont W., Nielek - Zawadzka K. (red.) - Dylematy edukacji artystycznej, tom I, Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze, Kraków 2005.
Bula K. - Jak mówić o muzyce? Warszawa 1991.
Rudziński W. - Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
Kataryńczuk - Mania, Karcz J. (red.) - Terapia sztuką w edukacji, Zielona Góra 2004.
Knill Ch, Knill M. - Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997.
Schaeffer B. - Dzieje muzyki, Warszawa 1985, WSiP.
Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowe – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.
Janiszewski M. - Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.
Natanson T. - Wstęp do nauki o muzykoterapii. Ossolineum,1979.
Manturzewska M., Kamińska B. Rozwój muzyczny człowieka. Warszawa, 1990.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.