SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-PielP-GER |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | WLiNZ - oferta ERASMUS / Pielęgniarstwo |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 9 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Praktyka | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Handing the knowledge over in fields of the ageing processes to the up-to-date knowledge and sharp and of chronic illnesses of the senile age.
Preparing the student for the care of elderly people.
Ability of the assessment of bio-psycho-social needs of man, knowledge in the scope of anatomy and physiology, pathology, bases of nursing, ethics, psychology, sociology. Professional skills get according to the program in and of year of the teaching.
Lectures
Class
Self-education
Perfect care centre for the person with chosen stupefying illness in the light of the literature on the subject and of own ideas.
Implementation of the proposal of own project to improve the senior in the field of bio-psycho-social. Implementation in relation to an elderly person in a care facility
CSM
Nursing procedure for a patient with selected Geriatric Giants - prevention of falls.
Practical/Traineeship
Conventional lecture, group work, work with the book,, method of cases and situational, display, briefing, exercises practical.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
A positive assessment is a base of ranking the object from an oral exam which contains questions from lectures and exercises of the 60% of correct answers to three questions drawn from the pool of eighty questions. A student is sitting an examination, which he ranked exercises for the positive evaluation. Exercises - ranking with the evaluation. Getting is a base of ranking exercises
of positive assessment which they are conditioning: active attendance in all classes, active participation of the student in discussions on classes. and of prepared process of looking after in a chosen disease entity. Practical - ranking with the evaluation. performing the individual task consisting in identifying nursing problems of the chosen patient staying into the care centre or at the geriatric ward and establishing the plan of nursing proceedings Traineeship - receiving a credit for a course with the evaluation for the semester IV. for the work practice a student which is ranked proceeding filling practical for the positive evaluation and is possessing skills of earlier methods get in frames of the education. Base observation of the direct work constitutes evaluations with the patient and of the cooperation with the staff and the contact with the family. Self-education - ranking without the evaluation. The self-education includes contents from the given literature on the subject. With condition credits there is a preparation of the dissertation for chosen subjects. The put stress will be special on competent applying notional categories get to know and using diversified sources. The work should be written in computer with Time New font Roman, distance between poems 1.5. Margins 2.5. The minimum quantity of sides amounts 5. Evaluation from the object is final arithmetic mean of obtained evaluations from the examination and the practical.
1. Rosenthal T. (red.):Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
2. Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
3. Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008.
4. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.,(red.) Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2009.
5. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
6. Schiefele J., Standt J., Dach M. M.: Pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 1998.
7. de Valden – Gałuszko K. ,Kaptacz A. (red.): Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej. PZWL, Warszawa 2005.
8. Jakubowska H., Raciniewska A., Rgowski Ł. Patrząc na starość. UAM Poznań 2009.
9. Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
10. Marchewka A., Dąbrowski Z.,Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, PWN Warszawa 2013
1. Zych A.. Leksykon gerontologii. Impuls Kraków 2007.
2. Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
3. Wieczorowska-Tobis K. Talarska D. Różne oblicza starości. UM Poznań Poznań 2011.
4. Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
5. de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
6. Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
7. Halik J. (red.): Starzy ludzie w Polsce. Społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2002
Zmodyfikowane przez dr Beata Wudarczyk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2018 22:14)