SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metoda biograficzna |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDT-MB-Ć_pNadGenEDWP6 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów kompetencji w zakresie teoretycznych i praktycznych podstaw przygotowywania i prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem metody biograficznej.
Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych.
1. Metoda biograficzna-historia metody, definicja dokumentów osobistych, założenia ontologiczne i metodologiczne
2. Analiza (auto)biografii w perspektywie socjologicznej i nauk społecznych
3. Współczesne wersje metody biograficznej- biografia jako temat i jako środek.
4. Biografie kompletne i tematyczne
5. Wywiad narracyjny jako technika badawcza – fazy wywiadu, terminy teoretyczne, struktury procesowe w wywiadzie narracyjnym
6. Pozanaukowe aspekty wywiadów biograficznych
7. Instytucjonalne ramy i ograniczenia w zastosowaniu metody biograficznej w praktyce
8. Badania biograficzne w naukach społecznych w Polsce
9. Etyka prowadzenia badań biograficznych
10. Przygotowanie projektu biograficznego
praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, praca kontrolna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie projektu badawczego |
Koncepcja i struktura narracyjnego wywiadu biograficznego, przygotowanie teoretyczne i metodologiczne, kwerenda, przedstawienie i omówienie wstępnych danych Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń |
Ocena z przygotowanego pracy kontrolnej– 80% oraz ćwiczeń dotyczących omawianych zagadnień – 20%. |
1. Chase S.E. (red.) (2009), Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Denzin N.K. (red.) (1990), Reinterpretacja metody biograficznej, [w:] Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań: PWN.
3. Giza A. (1991), Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław–Warszawa–Kraków: PAN
4. Kaźmierska K. Wywiad narracyjny- technika i pojęcia analityczne [w:] Biografia a tożsamość narodowa, Katedra Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997
5. Kaźmierska Kaja (2012) Wstęp [w:] taż, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos, s. 9–16.
6. Kaźmierska Kaja (2013) Badania biograficzne w naukach społecznych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 3, s. 6–10. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.
7. Kończal Kornelia, Wawrzyniak Joanna (2011) Polskie badania pamięcioznawcze: tradycje, koncepcje, (nie)ciągłości. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 11–63.
8. Rosenthal Gabriele (2012) Badania biograficzne [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos, s. 279–307.
9. Schütze Fritz (2012) Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos, s. 141–278.
10. Waniek Katarzyna, red., (2012) Wykluczanie, marginalność oraz praca w doświadczeniach biograficznych. „Folia Sociologica”, vol. 41.
11. Wengraf Tom (2012) Interpretacja historii życiowych, sytuacji życiowych i doświadczeń osobistych: biograficzno-narracyjna metoda interpretacyjna (BNIM-Biographical-Narrative Interpretative Method) [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos, s. 351–362.
12. Włodarek J., Ziółkowski M. (red.) (1990), Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, Warszawa–Poznań: PWN.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 08-05-2018 10:26)