Zapoznanie studentów z ideą kształcenia na odległość. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w systemie na odległość. Nabycie przez studentów umiejętności wyboru, instalacji oraz zarządzania aplikacjami wspomagającymi proces kształcenia opartego o e-learning.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu TI.
Zakres tematyczny
Podstawy dydaktyki szkoły wyższej i dydaktyki dorosłych.
Geneza i historia nauczania na odległość. Prezentacja problematyki nauczania na odległość z historycznego punku widzenia, komparacja ewolucji nauczania na odległość w Polsce i innych krajach.
Usytuowanie e-nauczania w teoriach pedagogicznych. Analiza wybranych koncepcji oraz teorii pedagogicznych uwzględniających problematykę nauczania na odległość.
E-learning – definicje oraz podstawowe pojęcia. Prezentacja wybranych definicji polskich oraz obcojęzycznych autorów dotyczących nauczania zdalnego, jak i niezbędnych pojęć funkcjonujących w tej tematyce.
Rozwiązania e-learningowe wybranych firm / ośrodków akademickich. Analiza polskiego rynku e-nauczania pod względem oferty edukacyjnej.
Wybór rozwiązań technologicznych w e-edukacji, budowa platform e-learningowych. Ogólna charakterystyka obecnie funkcjonujących aplikacji wspomagających nauczanie na odległość, analiza możliwości oraz ograniczeń platform e-learning, analiza kosztowa.
Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów on-line. Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć on-line, wymogi oraz zadania stawiane twórcom, uczestnikom oraz administratorom systemów e-learningowych.
Zapoznanie się z zasadami działania systemów CMS. Prezentacja oraz podstawowe zasady działania systemów - Content Menagment Systems.
Wykład, praca z książką, ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu badawczego
Przygotowanie kursu w systemie kształcenia na odległość
Poprawna koncepcja i struktura pracy, poprawny sposób prezentacji danych, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z przygotowanego projektu – 80% oraz ćwiczeń dotyczących omawianych programów – 20%.
Literatura podstawowa
Aleksander T. (2009), Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków
Aleksander T. (2002), Andragogika. Poradnik dla studentów szkół wyższych, Ostrowiec Św.
Bereźnicki F. (2001), Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków
Górnikiewicz J. Z., (2004), Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Białystok.
Juszczyk S.(2002), Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń
Juszczyk S., (2001), Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość, [w:] Migdałek J., (red.) Informatyczne kształcenie nauczycieli, Kraków.
Kubiak M., (1997), Internet dla nauczycieli. Nauczanie na odległość, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Howard C., Schenk K., [2003], Distance Learning and University Effectiveness - Changing Education Paradigms for Online Learning, Londyn.
Duffy T. M., Kirkley J. R., [2003], Learner Centered Theory And Practice In Distance Education - Cases From Higher Learning, Londyn.
Moore M. G., Andreson W. G., [2003], Handbook of distance education, Londyn.
Juszczyk S., (2001), Diagnoza i ewaluacja dydaktyczna w procesie telekształcenia, [w:] Wenta K., (red.) Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej, Augustów-Białystok.
Phillips R., McNaught C., Kennedy G., Evaluating E-Learning: Guiding Research and Practice, Routledge, 2012
Laurillard D., Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology, Routledge, 2013
Karagiannidis Ch., Politis P., Karasavvidis I., Research on e-Learning and ICT in Education: Technological, Pedagogical and Instructional Perspectives, Springer, 2014
Uwagi
Kurs z materiałami dydaktycznymi, zadaniami oraz wymaganiami dla projektu jest dostępny na platformie e-learningowej KMTI.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 08-05-2018 11:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.