SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pokoleniowa mapa Polski |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-SOCT-POMP-W_pNadGenE1MEP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przede wszystkim przyswojenie wiedzy z zakresu teorii pokoleniowych, zarówno tych klasycznych jak współczesnych; zapoznanie się z koncepcjami i tezami klasyków socjologii młodzieży, którzy ukazywali znaczenie i funkcję grup młodzieżowych w różnych typach społeczeństw dyskusja nad ich wkładem do współczesnych badań pokolenia i zmian społecznych. Ponadto celem jest poznanie i charakteryzowanie wyznaczników tożsamości pokoleń oraz typów procesów zachodzących podczas wymiany grup wiekowych a także przekazanie najnowszych wyników badań własnych i wyników badań innych (polskich i zagranicznych) badaczy pokoleń oraz interpretacja wyników w świetle zachodzących współcześnie wydarzeń politycznych, kulturowych i społecznych.
1. Problemy ontologiczno-teoretyczne w badaniach pokoleń. Pokolenie jako kategoria socjologiczna. Znaczenie i funkcje badań pokoleniowych?
2. Przynależność pokoleniowa jako zmienna wyjaśniająca. Charakterystyka pokoleń żyjących we współczesnej Polsce.
3. Problemy metodologiczne w badaniach pokoleń. Panel i badania longitudinalne – próba porównania ze względu na przydatność w badaniach pokoleń
4. Wydarzenia historyczne, otoczenie kulturowe, wpływy instytucjonalne jako wyznaczniki tożsamości pokoleniowej
5. Typy procesów zachodzących podczas wymiany grup wiekowych
6. Empiryczne wyznaczanie pokoleń jako propozycja badawcza
7. Koncepcja konfliktu pokoleń i zmiany pokoleniowej bez konfliktu pokoleniowego – analiza wyników badań dotyczących zmian systemu wartości, orientacji życiowych i modeli życia
8. K.Mannheim – problem pokoleń. Implikacje teorii K.Mannheima dla współczesnych badań pokoleniowych
9. R. Inglehart – podstawowe założenia teorii zmiany pokoleniowej. Zmiana kulturowa, a zmiana społeczna
10. Współczesne badania pokoleniowe – o czym mówią wyniki badań (K.Szafraniec, B.Fatyga, H.Świda-Ziemba, M. Zielińska)
Wykład problemowy, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładów |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Esej |
Praca pisemna zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Zasady uzyskania oceny z przedmiotu |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest praca pisemna – esej |
Ocena końcowa jest oceną z wykładu.
1. Fatyga B. (2002), Polska młodzież w okresie przemian, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, [red.] M. Marody, Warszawa
2. Garewicz J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjologiczna, w: Studia Socjologiczne nr.1
3. Gołębiowski B. (2004), Dramat awansu, Elipsa, Warszawa
4. Griese H.M. (1996), Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków
5. Inglehart R. ( 2005), Pojawienie się wartości postmaterialistycznych, w: Socjologia. Lektury, [red.] P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak, Kraków, s.334-348
6. Mannheim K. (1974), Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, PWN
7. Świda – Ziemba H. (2000), Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Warszawa
8. Zielińska M. (2006), Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Wyd. UZ, Zielona Góra
9. Zielińska M., Szaban D. (2011), Metodologiczne problemy w badaniach pokoleń. Wybrane zagadnienia, „Rocznik Lubuski” Tom 37, część 2. Zrozumieć społeczeństwo, zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych, [red.] K. Szafraniec, M. Zielińska, Zielona Góra
10. Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych, „Rocznik Lubuski”, Tom 36, część 2, Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, [red.] J. Frątczak-Müller, A. Mielczarek-Żejmo, L.Szczegóła
1. Kłoskowska A. (1987), Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, w: Kultura i Społeczeństwo, nr.2
2. Koseła K. (1999), Młodzież, hasło w Encyklopedii Socjologii, t.2. 252-259Encyklopedia socjologii
3. Raporty CBOS na temat współczesnej młodzieży
4. Zielińska M. (2010), Między autorytaryzmem a demokracją. Pokoleniowy wymiar transformacji społeczno-politycznej w Polsce, „Forum Socjologiczne”, nr 1, Wrocław
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-05-2018 22:22)