SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rewitalizacja społeczna jako strategia rozwiązywania sytuacji kryzysowych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCT-REWS-K_pNadGenCOYEX |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwiazywania sytuacji kryzysowych poprzez działania rewitalizacyjne. W oparciu o treści przedmiotowe studenci poznają główne zagadnienia związane z dysfunkcjami środowisk lokalnych, w tym zagrożenie bezrobociem, uzależnienia od alkoholu i inne, nieumiejętność ubiegania się o zatrudnienie, dysfunkcje rodziny. Ponadto zdobędą umiejętność wypracowania koncepcji działania redukującego bądź eliminującego stany kryzysowe w środowisku społecznym we oparciu o lokalna infrastrukturę instytucjonalną, w tym instytucje sektora NGO.
1. Sytuacja kryzysowa, jako stan poważnego zaburzenia funkcjonowania układu społecznego.
2. Zbiorowość lokalna: jej specyfika i cechy. Zasadnicze typy zbiorowości lokalnych z perspektywy podziału ekologicznego przestrzeni.
3. Rewitalizacja społeczna jako zespół zaprojektowanych i uzgodnionych oddziaływań nakierowanych na daną zbiorowość lokalną w celu redukcji bądź usunięcia powstałych dysfunkcji.
4. Ruchy społeczne jako czynniki wspomagające wdrażanie rewitalizacji społecznej
5. Kapitał społeczny: składnik diagnozy środowiska lokalnego
6. Partycypacja obywatelska: idee aktywizacji środowisk lokalnych
7. Efekty wdrażania rewitalizacji społecznej: eliminacja niekorzystnych stanów i patologii środowiska, aktywizacja środowiska, które nie potrafi wykorzystać i uruchomić własnych zasobów
8. Projekty rewitalizacyjne: rozwiązania optymalne
Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia konwersatorium |
Uwagi |
zaliczenie z oceną |
Tak |
praca pisemna |
zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium |
Ocena z konwersatorium stanowić ocena z pracy pisemnej |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium
1. Skrzypczak B. (red.) (b.d.) Rewitalizacja społeczna od aktywizacji do rozwoju lokalnego, Radom: Wydawnictwo naukowe Instytutu technologii Eksploatacji
2. Skalski K. (red.) (2010) O budowie metod rewitalizacji w Polsce – aspekty wybrane, Kraków: Instytut Spraw Publicznych
3. Herbst K. (2008) Społeczny zarys rewitalizacji [w:] Ekonomia społeczna. teksty, nr 3
4. Giddens, A.; Sutton Ph. (2014) Socjologia. Kluczowe pojęcia. Warszawa: PWN
1. Urry J. (1997) Consuming places, London and New York: Routlegde
2. Bogacz-Wojtanowska E. (2013) Zielona księga wsparcia partycypacji publicznej w Polsce, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych
3. Starosta P. (red.) (2012) Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
4. Encyklopedia socjologii, (1998-2005), tomy 1-4 i suplement, warszawa: oficyna naukowa
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-05-2018 22:27)