SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka opieki w Polsce i na świecie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka opieki w Polsce i na świecie
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDT-TPOP-W_pNadGenBE1EE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Słuchacz pozna różne koncepcje teoretyczne opieki oraz powiązane z nimi aspekty, konsekwencje metodyczne i praktyczne w związkach z teorią wychowania i pomocy w
Polsce i na Świecie. Umie je poddać krytycznej analizie i uzasadnić oraz potrafi dyskutować o kontrowersyjnych ujęciach teoretycznych, problemach i propozycjach
praktycznych. Słuchacz potrafi ocenić praktykę wskazując tę dobrze realizowaną pod kątem opiekuńczo - wychowawczym ukazując elementarne cechy tych działań.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Teoria i praktyka opieki w Polsce i na świecie, stan i obszary niewiedzy.
2. Powiązania teorii i praktyki opieki z teorią wychowania i pomocy oraz wsparcia.
3. Wybrane szczegółowe elementy koncepcji teoretycznych opieki.
4. Dobre praktyki opieki w Polsce i na świecie z uwzględnieniem niekwestionowanych jej cech charakterystycznych.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, Wykład konwersatoryjny połączony z prezentacją multimedialną.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładów

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Esej

Praca pisemna zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego

Aktywność na zajęciach

Udział w dyskusjach i krótkich wypowiedziach pisemnych podczas zajęć

Zasady uzyskania oceny  z przedmiotu

Podstawą uzyskania zaliczenia jest praca pisemna - esej.

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z wykładu

Literatura podstawowa

1. Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga. Olsztyn.
2. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.
3. Gajewska G. (2012). Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną. W: Gajewska G., Gajewska J., Współpraca z
rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
4. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1.   Czasopismo: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – numery z lat 2009-2017.
2. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra..
3. Analiza stron internetowych, np.: www.unicef.pl (raporty o opiece na świecie), strony ukazujące innowacje w opiece w Polsce i na świecie, ekspertyzy Rady Europy
dotyczące spraw opieki.
4. Kozdrowicz E. (2013) (red.). Adopcyjne rodzicielstwo. Dylematy, nadzieje, wyzwania. Warszawa.
5. Kustra Cz., Fopka - Kowalczyk M., Bandura A. (2017, red.). Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej. Toruń.
6. Muszyńska E. (2012). Miejsce opieki we współczesnej pedagogice. W: Homogeniczna versus heterogeniczna tożsamość pedagogiki. „Rocznik Lubuski”, tom 38, część 2, B. Idzikowski, M. Kowalski (red.), Zielona Góra. Rurka A., Hardy G., Defays Ch. (2013). Proszę nie pomagaj mi! Paradoks pomocy narzuconej. Warszawa.
7. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2018 19:54)