SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria i praktyka kształcenia ustawicznego |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDT-TPKU-K_pNadGenSJ2AN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie w wiedzę na temat edukacji całożyciowej oraz sposobów jej realizacji z uwzględnieniem uwarunkowań lokalnych i globalnych. Ukazanie roli edukacji na tle i w kontekście postępu cywilizacyjnego, jako strategii edukacyjnej w społeczeństwie wiedzy. Przedstawienie edukacji całożyciowej jako formalnych, nieformalnych i pozaformalnych oddziaływań na rozwój jednostki. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę na temat znaczenia i roli edukacji ustawicznej w społeczeństwie wiedzy. Zapoznanie ze sposobami badani procesu kształcenia ustawicznego oraz jego uwarunkowań.
1. Życie człowieka jako proces rozwojowy
2. Interwencje edukacji na kolejnych etapach życia człowieka
3. Indywidualizacja edukacji
4. Rola środowiska społecznego w kształceniu całożyciowym
5. Rola i zadania szkolnictwa zawodowego w warunkach gospodarki rynkowej
6. Edukacja dla siebie
7. Czynniki różnicujące przebieg biografii edukacyjnych, zawodowych i życiowych
8. Edukacja całożyciowa jako przedmiot badań naukowych
Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia konwersatorium |
Uwagi |
zaliczenie z oceną |
Tak |
praca pisemna |
zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Aktywność podczas zajęć, dyskusja |
Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłaszania opinii, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych teorii i danych. |
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium |
Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i aktywności na zajęciach (40%) |
1. Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny, pod red. S. Kwiatkowskiego, Radom 2008
2. Radziewicz- Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany,. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańsk 2005
3. Solarczyk, Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004
1. Komisja Europejska. nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997
2. Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, pod red. E. Solarczyk – Ambrozik, Poznań 2013
3. Szkolnictwo wyższe w systemie kształcenia ustawicznego, pod red. Z. Wołka, Zielona Góra 2009
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-05-2018 22:57)