SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pojazdy samochodowe i ciągniki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pojazdy samochodowe i ciągniki
Kod przedmiotu 06.1-WM-MiBM-OiZEP-SD-01_18
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Mechanika i budowa maszyn
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i działaniem współczesnych pojazdów samochodowych w tym pojazdów użytkowych i specjalnych.

Wymagania wstępne

Podstawy konstrukcji maszyn.

Zakres tematyczny

Treść wykładów:

Charakterystyka samochodów w tym użytkowych. Podstawowa klasyfikacja i przeznaczenie samochodów  Pojazdy użytkowe i ich rodzaje. Inne kryteria podziału samochodów – główne kategorie i podkategorie według PN-89/S-02006. Podział samochodów według dopuszczalnej masy całkowitej, liczby osi jezdnych i ich konfiguracji, sposobu napędzania kół, warunków eksploatacji.

Właściwości techniczne pojazdu. Ogólna budowa i przeznaczenie głównych zespołów samochodu. Charakterystyka techniczna i właściwości ruchowe pojazdów użytkowych. Ograniczenia techniczno-prawne dotyczące konstrukcji pojazdów użytkowych. Podstawowe wymagania. Masa i wymiary. Hałas. Zużycie paliwa, dopuszczalna emisja substancji szkodliwych w spalinach. Kryteria i parametry oceny samochodów użytkowych.

Układ napędowy samochodu. Charakterystyka przepływu mocy powstającej w silniku samochodowym do kół napędzanych (moc, moment obrotowy, sprawność całkowita, siła napędowa). Podział i budowa układów napędowych. Sprzęgło. Skrzynia biegów. Wały napędowe. Mosty napędowe. Układy napędowe kilku osi jezdnych. Przystawki odbioru mocy. Układ jezdny i zawieszenie. Charakterystyka techniczna. Zawieszenia konwencjonalne i regulowane. Zadania zawieszenia i charakterystyki. Zawieszenia pneumatyczne. Amortyzatory. Stabilizatory. Regulacja położenia nadwozia i sztywności zawieszenia. Budowa osi jezdnych. Obciążenie osi kół jezdnych. Łożyskowanie piasty kół jezdnych. Układy o zmiennej liczbie osi jezdnych. Koła, ogumienie i obręcze. Układ kierowniczy. Działanie, budowa i charakterystyka techniczna układu kierowniczego. Mechanizm kierowniczy i zwrotniczy. Geometria kół kierowanych. Mechanizmy wspomagające. Skręt samochodów wieloosiowych i zespołu pojazdów.

Hamowanie i układ hamulcowy. Charakterystyka procesu hamowania. Klasyfikacja układów hamulcowych. Wymagania techniczno-prawne. Budowa układów hamulcowych. Mechanizmy hamulcowe. Hamulce bębnowe. I tarczowe. Wytrzymałość nadwozi samonośnych i ram pojazdów.

Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:

W takcie zajęć laboratoryjnych studenci praktycznie analizują budowę i działanie następujących podzespołów pojazdu: sprzęgieł głównych w tym sprzęgieł hydrokinetycznych, automatycznych skrzyń biegów, przegubów homokinetycznych i niehomokinetycznych, przekładni głównych i skrzyń rozdzielczych, zawieszeń pneumatycznych i hydropneumatycznych, pneumatycznych układów uruchamiania hamulców, wspomagania układów kierowniczych.

Metody kształcenia

Wykłady z wykorzystaniem multimedialnych środków audiowizualnych, prezentujących aktualne rozwiązania z zakresu konstrukcji podzespołów pojazdów. Indywidualna praca z wykorzystaniem literatury podczas opracowania sprawozdań laboratoryjnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z 3-ch pisemnych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne.

Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.

Literatura podstawowa

1. H. Dajniak : Ciągniki,

2. K. Studziński : Samochód – teoria, konstrukcja i obliczanie. WKŁ Warszawa 1980,

3. J. Werner - Budowa samochodów,

4.  J. Reimpell, Betzer J.: Podwozia samochodów – podstawy konstrukcji. WKŁ Warszawa 2004,

5. Z. Jaśkiewicz: Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych, WKŁ, W-wa 1982

6. Z. Jaśkiewicz, A. Wąsiewski:  –  Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. PW. W-wa 2002,

7. Z. Jaśkiewicz – Poradnik inżyniera samochodowego. Elementy i materiały. WKŁ W-wa 1990,

8. Z. Jaśkiewicz – Mechaniczne skrzynki przekładniowe. WKŁ Warszawa 1998.

9. Z. Jaśkiewicz: Mosty napędowe. WKŁ 1977.

10. E. Kamiński, J. Pomorski: Dynamika zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ W-wa 1983

11. T. Wrzesiński: Hamowanie pojazdów samochodowych. WKŁ W-wa 1973.

12. A. Reński: Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. PW. W-wa 2004.

13. W. Miknass, R. Popiol, A. Sprenger: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. WKŁ. W-wa 2005

Literatura uzupełniająca

1. Fr. Romanów - Wytrzymałość ram i nadwozi,

2. M. Mitschke - Dynamika samochodu,

3. J. Piechna - Podstawy aerodynamiki pojazdów,

4.  Akopian R.:  Budowa pojazdów samochodowych. Politechnika Rzeszowska, 1995.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 11-10-2018 14:22)