SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fonetyka języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-FON1- 16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest wprowadzenie słuchaczy w szereg zagadnień z obszaru fonetyki artykulacyjnej przy wykorzystaniu prezentacji materiału językowego oraz ćwiczeń fonetycznych w celu świadomego kształtowania poprawności wymowy. Osobne zagadnienie będą stanowić rozważania teoretyczne dot. min. roli poprawności wymowy w obszarze nauczania języka niemieckiego jako obcego.
brak
Znaczenie poprawnej wymowy w nauczaniu i uczeniu się j. niemieckiego
Sposoby nauczania i uczenia się wymowy
Transkrypcja fonetyczna i jej rola w nauce poprawnej wymowy
Ogólne reguły artykulacji niemieckich samogłosek i spółgłosek
Klasyfikacja głosek niemieckich, kryteria klasyfikacji
Narządy mowy człowieka i ich czynności
Fonetyka i jej gałęzie (pojęcie, przedmiot badań)
Fonetyka a Fonologia
metody podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), ćwiczenia przedmiotowe (np. ćwiczenia imitacyjne), metody problemowe, metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczna i aktywna obecność na zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen z prac kontrolnych, testu transkrypcyjnego i kolokwium, a także z czytania i wypowiedzi w czasie zajęć.
Cauneau, Ilse: Hören, Brummen, Sprechen. Angewandte Phonetik im Unterrichtsfach Deutsch als Fremdsprache. Handbuch + Begleitheft + Audiokassette, München 1994.
Dieling, Helga / Hirschfeld,Ursula: Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000.
Dieling, Helga: Phonetik im Fremdsprachenunterricht Deutsch, Berlin 1992.
Frey, Evelyn: Kursbuch Phonetik. Lehr- und Übungsbuch + 2 CDs, Ismaning 1996.
Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin / Stock, Eberhard: Phonothek intensiv – Aussprachetraining, Berlin / München 2007.
Kreuzer, Ursula / Pawlowski, Klaus: Deutsche Hochlautung. Praktische Aussprachelehre, München 1993.
Morciniec, Norbert / Prędota, Stanisław: Podręcznik wymowy niemieckiej, Warszawa 2005.
Rausch, Rudolf / Rausch, Ilka: Deutsche Phonetik für Ausländer, Leipzig 1998.
Schiemann, Endrik / Bölck, Martina: Hören – Sprechen – Richtig schreiben. Übungsprogramm zu Phonetik und Rechtschreibung für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache, Stuttgart 2003.
Stock, Eberhard: Deutsche Intonation, Berlin 1996.
Widera, Christina: Zur Reduktion von Vokalen, Göttingen 2002.
(oprac. dr Ewa Szarek)
Altmann, Hans / Ziegenhain / A. Ute: Prüfungswissen Phonetik, Phonologie und Graphemik, Göttingen 2010.
Behme-Gissel, Helma: Deutsche Wortbetonung: Ein Lehr-und Übungsbuch, München 2005.
Hirschfeld, Ursula / Stock, Eberhard / Krech, Eva-Maria / Anders, Lutz Christian: Deutsches Aussprachewörterbuch, Berlin / New York, NY 2009.
Reinke, Kerstin / Hirschfeld, Ursula: 33 Aussprachespiele mit Tipps und Tricks für die Aneignung einer guten Aussprache im Unterricht DaF, Stuttgart 2009.
Das Aussprachewörterbuch – Duden – Band 6, Mannheim / Leipzig / Wien / Zürich 2005.
(oprac. dr Ewa Szarek)
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 21:30)