SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot społeczny: Religie świata |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-P-RŚ-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studenta z różnorodnością religii, historią rozwoju oraz związków między różnymi doktrynami religijnymi.
Brak.
Różnorodność teorii religii, metodologii badań nad religią, typy religii, aspekty religijności;
Geneza zachowań religijnych u przedstawicieli Homo sapiens;
Religie prehistoryczne i szamanizm;
Konfucjanizm;
Taoizm;
Hinduzim;
Buddyzm;
Zaratusztrianizm;
Judaizm;
Chrześcijaństwo;
Islam.
Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja przygotowania do zajęć, punkty za aktywność na zajęciach, krytyczne notatki o tekstach źródłowych, pokaz z użyciem technologii multimedialnych, test końcowy.
Baranowski W., Świat islamu, Łódź 1987.
Bhagawadgita czyli Peśń Pana, Wrocław – Warszawa – Kraków – Łódź 1988 (wraz ze Wstępem Hanny Wałkowskiej).
Bronk A., Podstawy nauk o religii, Lublin 2003.
Boyce M., Zaratusztrianie. Wiara i życie, Łódź 1988.
Buddyzm, Sieradzan M., Jaworski W, Dziwisz M. (red.), Kraków 1987.
Cook M., Koran, Warszawa 2001.
Dawkins R., Samolubny gen, Warszawa 1996.
Durkheim É., Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny, Warszawa 1990.
Durkheim É., Zasady metody socjologicznej, Warszawa 2000.
Taoizm, Dziwisz M. (red.), Kraków 1988.
Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, T. 1-3 Warszawa 1988-1995.
Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa 2001.
Freud S., Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 1995.
Freud S., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 1976.
Knott K., Hinduizm, Warszawa 2000.
Koran, Warszawa 1986 (wraz z Wprowadzeniem Józefa Bielawskiego).
Lao-tsy, Tao-Te-King czyli Księga Drogi i Cnoty, [w:] „Literatura na Świecie” 1987, Nr 1 (186), s. 3-72.
Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001.
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań – Warszawa 1990.
Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987.
Wilson E. O., O naturze ludzkiej, Warszawa 1988.
Wilson E. O., Socjobiologia : wydanie popularnonaukowe, Poznań cop. 2000.
Żbikowski T., Prawie wszystko o Tao, „Literatura na Świecie” 1987, Nr 1 (186), s. 73-84.
Baldock John, Symbolika chrześcijańska, Rebis, Poznań 1994.
Bancroft Anne, Współcześni mędrcy i mistycy, Pusty Obłok, Warszawa 1991.
Lao-tsy, Tao-Te-King czyli Księga Drogi i Cnoty, w: Literatura na Świecie 1987, Nr 1 (186), s. 3-72.
Bhagawadgita czyli Peśń Pana, Biblioteka Narodowa, Zakład Narodowy Im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Łódź 1988.
Lohfink Gerhard, Zrozumieć Biblię, PAX, Warszawa 1987.
Piers Vitebsky, Szaman, Świat Książki, Warszawa 1996.
Taylor Charles, Oblicza religii dzisiaj, Znak, Kraków 2002.
Tokarski Stanisław, Jogini i wspólnoty. Nowoczesna recepcja hinduizmu, PAN, Zakład Krajów Pozaeuropejskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Łódź 1987.
Żbikowski Tadeusz, „Prawie wszystko o Tao”, Literatura na Świecie 1987, Nr 1 (186), s. 73-84.
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 21:26)