Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
15 (w tym jako e-learning)
1 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie słuchacza ze specjalistyczną wiedzą z zakresu psychologii klinicznej. Przedstawienie głównych problemów związanych z psychopatologią dorosłych i dzieci oraz psychologicznymi aspektami pomocy klinicznej.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i społecznej
Zakres tematyczny
Pojęcia: norma i normalność, cechy zdrowia psychicznego, klasyfikacja chorób psychicznych wyjaśnienie etiologii zaburzeń w podstawowych paradygmatach psychologii.
Uzależnienia. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie.
Psychopatologia dzieci i młodzieży: specyfika psychopatologii dzieci i młodzieży, podstawowe założenia psychopatologii rozwojowej, diagnoza i klasyfikacja zaburzeń wieku dziecięcego, eksternalizacja i internalizacja problemów, podatność na zaburzenia, leczenie zaburzeń dziecięcych, ADHD, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania
Pomoc psychologiczna: rodzaje pomocy psychologicznej, współczesne kierunki terapii, metody terapeutyczne.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa: pozytywna ocena pracy/prezentacji ustnej (50%) i aktywność na zajęciach (50%).
Literatura podstawowa
Psychologia kliniczna (2006), pod. red. H. Sęk, Warszawa: PWN. T.2
Cierpiałkowska L. (2012), Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca
Seligmann M., Walker E., Rosenhan D. (2003), Psychopatologia. Gdańsk: GWP
Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S.(2004), Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 12:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.