SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka nauczania początkowego w szkole specjalnej - course description

General information
Course name Metodyka nauczania początkowego w szkole specjalnej
Course ID 05.6-WP-OLIGO-MNP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Grażyna Miśkiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami realizacji procesu edukacji  uczniów klas I – III szkoły specjalnej. Przedstawienie form organizacji zajęć w kształceniu zintegrowanym. Zapoznanie słuchaczy z możliwościami wykorzystania nowoczesnych metod w uczeniu dzieci czytania, pisania oraz matematyki

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotów: podstawy psychologii rozwojowej, wstęp do pedagogiki.

Scope

  1. Charakterystyka uczniów klas I-III z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Diagnoza wstępna ucznia w oparciu o arkusz diagnostyczny prof. J. Głodkowskiej
  2. Ogólne zasady rewalidacji i zasady metodyki pracy w kształceniu zintegrowanym dzieci  niepełnosprawnych intelektualnie.
  3. Analiza obowiązujących przepisów  i zasad organizacji nauczania w klasach I – III: przydział godzin, plany lekcji, cele edukacyjne, treści nauczania, działania edukacyjne, procedury osiągania celów, podręczniki w kształceniu zintegrowanym.
  4. Metoda Ośrodków Pracy Marii Grzegorzewskiej, jako forma organizacji zajęć. Etapy dydaktyczne - ogniwa organizacji zajęć. Ośrodki pracy i koncentryczny układ treści. Wartości rewalidacyjne MOP, opinie, ocena.
  5. Redagowanie konspektu zajęć wg Metody Ośrodków Pracy.
  6. Sposoby wprowadzania liter wg metody prof. J. Cieszyńskiej. Nauka czytania i pisania.  Odkrywanie reguł ortofonicznych  i ortograficznych.
  7. Wprowadzanie treści edukacji matematycznej, w oparciu o metodę nauczania czynnościowego prof. Z. Krygowskiej

Teaching methods

Praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa, zajęcia warsztatowe

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa: ocena przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie (50%) oraz IPET-u (50%).

Recommended reading

  1. Program nauczania Szkoły Podstawowej Specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, WSiP, Warszawa 2000
  2. Tkaczyk G., Serafin T. (red.), Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. MEN, Warszawa  2001.
  3. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009
  4. Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Harmonia, Gdańsk 2010
  5. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym. Konstruowanie programu zajęć. Organizowanie klasy integracyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007
  6. Tkaczyk G., Pedagogiczne działania nauczycieli szkół specjalnych na I etapie edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008
  7. Chrzanowska I., Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003

Further reading

  1. Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli,  ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych , Warszawa 2007
  2. Glodkowska J, Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP, 1999
  3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000), Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych. Warszawa, WSiP.
  4. Flis R., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005
  5. Tkaczyk G., Program kształtowania i korekcji pojęć społeczno – przyrodniczych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w okresie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2006
  6. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, PWN 2008
  7. Kosińska A., Polak A., Żiżka., Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa, WSiP 1999.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 17-05-2018 12:46)