SylabUZ

Generate PDF for this page

Techniki multimedialne w edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Techniki multimedialne w edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.9-WP-OLIGO-TMwE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jarosław Wagner
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z możliwościami wykorzystania mediów i multimediów w procesie nauczania-uczenia się. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowywania audiowizualnych materiałów dydaktycznych. Wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności w zakresie metod projektowania, realizacji oraz stosowania interaktywnych prezentacji multimedialnych. Zachęcenie do korzystania z TI w codziennej pracy nauczyciela.

Prerequisites

Sprawność w korzystaniu ze środowiska Windows i zasobów komputera.

Scope

Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i klasyfikacja mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów (multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych; konstruowanie mediów edukacyjnych. Rola multimediów w procesie uczenia się: obszary oddziaływań; funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT.

Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia, możliwości poznawcze; preferencje poznawcze). Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym: tekst, dźwięk, film i animacja; funkcjonowanie zmysłów; pismo piktograficzne i alfabetyczne – obszary stymulacji; słuchanie ciałem; oddziaływanie dźwięku.

Analiza edukacyjnych multimedialnych programów dla dzieci ze specyficznymi problemami w pisaniu i czytaniu. Wykorzystanie zasobów edukacyjnych sieci Internet i wortali internetowych dedykowanych dla dzieci i młodzieży. Podstawy nagrywania, obróbki, kompresji dźwięku i wideo; obróbka grafiki na potrzeby prezentacji multimedialnych.

Metodyka projektowania aplikacji multimedialnych.

Tworzenie edukacyjnych prezentacji multimedialnych wykorzystaniem programu MS PowerPoint / Prezi.

Teaching methods

Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja, praca z książką, samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie prezentacji multimedialnej przeznaczonej dla dzieci/osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Furmanek M. (red.) (2008), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  2. Gajda J., Juszczyk S., Wenta K. (2002), Edukacja medialna, wyd. Adam Marszałek Toruń.
  3. Jędryczkowski J. (2008), Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego Zielona Góra.
  4. Siemieniecki B. (red.) (2002), Technologia informacyjna w polskiej edukacji, wyd. Adam Marszałek, Warszawa.
  5. System prezntacji on-line Prezi - www.prezi.com

Further reading

  1. Lambert J., Curtis F., Microsoft Office 2016. (2016), Krok po kroku, wyd. APN Promise.

Notes

Kurs z materiałami dydaktycznymi oraz wymaganiami dla projektu dostępny jest na platformie e-learningowej e-KMTI.


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 17-05-2018 12:46)