SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zasady Planu Daltońskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-ZPD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi zasadami Planu Daltońskiego oraz kształtowanie umiejętności projektowania sytuacji edukacyjnych z zastosowaniem zasad Planu Daltońskiego.
Znajomość podstaw pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej oraz psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
1. Zasady edukacji daltońskiej:
- odpowiedzialność,
- samodzielność,
- 20 reguł samodzielnego rozwoju,
- współpraca,
- warunki wdrażania dobrego uczenia się przez współpracę.
2. Formy pracy dydaktycznej i instrukcje w zakresie sposobu przetwarzania materiału.
3. Projektowanie sytuacji edukacyjnych w oparciu o poszczególne zasady edukacji daltońskiej.
4. Wybór i opracowanie własnych projektów i materiałów edukacyjnych.
5. Prezentacje własnych projektów i materiałów edukacyjnych.
Metody problemowe: burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, metoda projektów, dyskusja, praca z materiałem źródłowym
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywne oceny z realizacji wszystkich zadań zleconych i udział w dyskusji. Ocena na zaliczenie jest średnią ocen uzyskanych za pracę pisemną, poszczególne zadania i projekty.
1. Roel Rener, Hans Wenke, Wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
1. Roel Rener, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.
2. Roel Rener, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.
3. Roel Rener, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.
4. Juljańska Agata, Kwella Marta, Szymańska Kamila, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
5. Hertz-Lazarowitz, Miler R., Interaction In cooperative groups, The Theoretical Anatomy of group learning, Cambridge 1992.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 22:17)