SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Formy teatru dziecięcego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Formy teatru dziecięcego
Kod przedmiotu 05.7-WP-PPOW-TDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie form teatru dziecięcego i jego zastosowania w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Kształtowanie umiejętności kreatywnego tworzenia w grupie teatru dziecięcego. Rozwój współdziałania w grupie w celu kreatywnego tworzenia różnych form teatru dziecięcego. Rozpoznawanie form teatru dziecięcego, tworzenie pomysłów ich zastosowania oraz kreatywnego współtworzenia w grupie drobnych form teatru dziecięcego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Teatr w dydaktyce, opiece i wychowaniu.
  2. Metodyka pracy z grupą teatralną: -podstawowe zasady pedagogiczne (adekwatności form i metod pracy do potrzeb i możliwości rozwojowych członków grupy, stopniowanie trudności, indywidualizacja a działania zespołowe, zasada aktywności i samodzielności), -”zabawa w teatr” jako naturalny sposób oddziaływania wychowawczego, -gry dramatyczne jako podstawa rozwoju dziecka, przygotowania go do pracy na scenie i sposób na jego poznanie.
  3. Małe formy teatralne: teatr w żywym planie, specyfika i różnorodność teatru lalek (rodzaje lalek teatralnych).
  4. Inscenizacja i reżyseria. Zajęcia praktyczne  dotyczące zamiany tekstu literackiego na działania sceniczne.
  5. Warsztat teatralny: techniki wykonywania  różnych rodzajów lalek, maska i kostium jako ważny element ekspresji teatralnej i znak plastyczny, rekwizyty i elementy scenografii.

Metody kształcenia

Praca w grupie, twórcza, aktywizująca.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach i czynne zaangażowanie w realizowane grupowe zadania.

Literatura podstawowa

Awgulowa J. (1979). Dziecko widzem i aktorem. Warszawa.

Hausbrandt A. (1989). Podnieść kurtynę. Warszawa.

Iłowski S. (1966). Vademecum teatru amatorskiego. Warszawa.

Machulska H. (1984). Metodyka pracy instruktora-nauczyciela w zespole teatralnym dzieci i młodzieży. Warszawa.

Samulczyk T. (2006). Edukacja teatralna w szkole podstawowej. Kraków.

Olrychska K. (1961).  Teatr radości. Teatr szkolny. Warszawa.

Każdorazowo uaktualniana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo uaktualniana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 12:50)