SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prawne aspekty edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych |
Kod przedmiotu | 10.9-WP-EA-PAE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z przepisami prawa oświatowego, administracyjnego - regulującymi organizację i podstawowe zasady edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Podstawy wiedzy na temat spektrum autyzmu i pokrewnych zaburzeń rozwojowych – w szczególności objawów, etiologii, diagnozy.
WYKŁADY: (1) Formalno-prawna sytuacja osób z autyzmem w Polsce (Porozumienie Autyzm Polska, Karta Praw Osób z Autyzmem). 2) Zasady orzecznictwa na rzecz osób/uczniów z autyzmem (Powiatowe i Wojewódzkie Zespoły ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne). 3) Organizacja kształcenia uczniów z autyzmem (dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb dzieci z autyzmem – IPET. 4) (Preferencje uczniów z autyzmem w świetle różnych unormowań prawnych). 5) Swoiste potrzeby rehabilitacyjne osób z autyzmem i ich aktywizacja zawodowa. 6) Formy wsparcia osób z autyzmem i ich opiekunów (działalność wybranych organizacji międzynarodowych i polskich na rzecz osób z autyzmem, ochrona praw osób z autyzmem: podstawowe akty prawa międzynarodowego i polskiego).
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, wykorzystanie dokumentów prawnych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie bez oceny. Kolokwium ustne/pisemne. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi
Ocena ostateczna: zaliczenie kolokwium z treści wykładów
1. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2007.
2. Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Warszawa 2013.
3. Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.
Akty prawne (wybrane):
1. Grodzka Magdalena, Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty, Warszawa 2011.
2. Pisula Ewa, Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000.
3. Przepisy w polskim prawie dotyczące osób z autyzmem, opr. A. Dejna, konsultacja prawna: M. Jankowska, Fundacja SYNAPSIS (opracowanie wewnętrzne).
4. Rymsza Agnieszka, Wroniszewski Michał, Autyzm jako problem społeczny, [w:] Maria Jankowska, Maria Wroniszewska, Michał Broniszewski (red.), Koncepcja Małego Systemu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z autyzmem, Warszawa 2010.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 14:19)