SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika warsztatowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika warsztatowa
Kod przedmiotu 03.1-WA-EASPP-GRAWF-Ć-S14_pNadGenRQ4TG
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Twórcze posługiwania się złożonym technologicznie tradycyjnym warsztatem graficznym: poznanie warsztatu lub pogłębienie wiedzy  z zakresu podstawowych technik graficznych, opanowanie przez studentów warsztatu graficznego druku wklęsłego, wypukłego i płaskiego.

Zajęcia mają na celu rozbudzenie wrażliwości plastycznej i inicjują własny proces kreacji artystycznej w oparciu o poznane techniki graficzne i dyskusję na temat realizacji.

Przedmiot uwzględnia również łączenie tradycyjnych technik graficznych  z metodami druku cyfrowego.

 

Wymagania wstępne

Autoprezentacja dotychczasowego doświadczenia plastycznego /szkice, rysunki, fotografie, kolaże, obrazy i inne wizualnie  zwerbalizowane projekty.

Dobrze widziane przedstawienie swoich szeroko rozumianych zainteresowań, nie tylko plastycznych.

Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii grafiki oraz orientować się w zagadnieniach aktualnej sztuki i kultury.

Zakres tematyczny

Student pogłębia wiedzę dotyczącą konkretnego warsztatu/ warsztatów graficznych: druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego (serigrafia lub  litografia).

Zakres ćwiczeń i tematów związany jest z rokiem studiów i uzależniony od indywidualnych predyspozycji studenta oraz uwzględnia:

- proces drukowania  jako element artystycznej kreacji,

- łączenie różnych technik graficznych w obrębie jednej realizacji,

- twórczy eksperyment - pozyskiwanie autorskiej  matrycy,

- poznanie charakterystycznych dla konkretnej techniki środków wyrazu artystycznego i ich świadome wykorzystywanie we własnych zamierzeniach twórczych,

- doskonalenie wiedzy technologicznej,

- swobodę i samodzielność poszukiwań.

 

Metody kształcenia

Zajęcia mają formę ćwiczeń i działań warsztatowych w pracowni graficznej.

Student realizuje tematy obowiązujące w danym semestrze w konkretnej pracowni lub indywidualnie zaproponowane po wcześniejszej akceptacji prowadzącego.

Po zatwierdzeniu projektu wybierana jest technika, metoda realizacji i sposób drukowania.

Konsultacje i korekty odbywają się na bieżąco na każdym etapie realizacji.

­­

Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Realizacja obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów w formie odbitek graficznych. 

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w praktycznej realizacji idei projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do 5

Literatura podstawowa

1.Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy”, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007

2. Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984

3. Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975

4.Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979

5. Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004

6. Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK

Literatura uzupełniająca

1. Katalogi z konkursów i wystaw min:

1.   5 -10  Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017

2.    ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

3.    7, 8, 9, 10 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009, 2012, 2015, 2018 Katowice

4.     Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

5.    Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018

6.    Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

7.    Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016

2.Strony internetowe oraz aktualne czasopisma i magazyny / sztuka, grafika, kultura np:

- MIĘDZYNARODOWE TRIENNALE GRAFIKI - Kraków : http://www.triennial.cracow.pl

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
 http://www.format-net.pl

-  ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
http://arteon.pl

- ARTLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-05-2018 21:12)