SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika cyfrowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika cyfrowa
Kod przedmiotu 03.1-WA-SWD-GrafCyf-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do samodzielnej wypowiedzi artystycznej w zakresie grafiki artystycznej wyrażonej w postaci cyfrowego obrazu graficznego.

Poznanie/rozwinięcie podstaw techniki i technologii cyfrowej z głównym naciskiem na druk cyfrowy.

Twórcze posługiwanie się warsztatem cyfrowym.

Kreatywne eksperymentowanie z obrazem cyfrowym.

Zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech języka cyfrowego w konkretnych realizacjach odpowiadających założeniom idei artystycznej.

Rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej oraz świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności.

Rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych.

Wymagania wstępne

Znajomość zasad kompozycji i obsługi komputera.

Dobrze widziana podstawowa znajomość programów do edycji i obróbki obrazu cyfrowego /Photoshop , Illustrator/

Zakres tematyczny

Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy.

Zakres tematyczny uwzględnia:

- skanowanie, fotografowanie jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej,

- łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż), 

- warsztat cyfrowy jako inspiracja,

- łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi  technikami  graficznymi,

- szerokie myślenie o obrazie - konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera  ale również poza nim. Dopuszcza się wykorzystywanie etapów pracy gdzie obraz pozyskiwany jest poza komputerem np. manualnie ub też takie działanie jest integralną częścią realizacji: instalacja graficzana, obiekt graficzny i inne,

- proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i  druk próbny  uwzględniający  metody eksperymentalne.

 

 

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje - korekty mające charakter dyskusji, krótkie wykłady i warsztaty.

Student realizuje konkretne zadania - projekty i na bieżąco przedstawia je do korekty.

Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja idei konkretnego projektu zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów  w formie wydruku, projekcji lub obiektu czy  instalacji.

Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych lub projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań- projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do 5

Literatura podstawowa

A) Katalogi z konkursów i wystaw min:

1.   5 -10  Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017

2.    ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

3.    7, 8, 9, 10 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009, 2012, 2015, 2018 Katowice

4.     Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

5.    Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018

6.    Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

7.    Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016

B) Podręczniki  do  nauki programów graficznych min:

- Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK

- Adobe Illustrator CC/CC PL, Oficjalny podręcznik, Brian Wood, Helion 2015

C) Czasopisma, magazyny, strony internetowe:

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
 http://www.format-net.pl

- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
http://arteon.pl

- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca  Małopolski Instytut Kultury
http://autoportret.pl

- NOTESNA6TYGODNI

http://notesna6tygodni.pl

- ARTLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnym zarówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum

- MIĘDZYNARODOWE TRIENNALE GRAFIKI - Kraków : http://www.triennial.cracow.pl

-oraz:

http://www.exit.art.pl/

http://obieg.u-jazdowski.pl/

http://www.kulturawspolczesna.pl/

http://akcentpismo.pl/

 

 

Literatura uzupełniająca

  1.  ,,Digital art”,  Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003
  2.  ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006
  3.  ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006
  4.  „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999
  5. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
  6. R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna - Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
  7. Interaktywne Media Sztuki, red A. Porczak, ASP Kraków 2009
  8. Estetyka cyfrowa, N. Bolz, przeł J. Ostaszewski, red.A. Gwóźdź
  9. Sztuka i iluzja, B. Gombrich, PWN, Warszawa 1984
  10. Punkt, linia, płaszczyzna, W. Kandinsky, Warszawa 1989
  11. Sztuka i percepcja wzrokowa, R. Arnheim, PWN, Warszawa 1979
  12. Namiętnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,
  13. Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów, R. W. Kluszczyński, Rabid, Kraków 2001,
  14. Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów, Busch David D.
  15.  Contemporary graphic art. in Poland, R. Noyce– Craftsman House – 1997
  16. Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP, ASP Kraków, Jan Pamuła
  17. Główne kontrowersje estetyki współczesnej, B. Dziemidok

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 00:11)