SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Coaching psychologiczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Coaching psychologiczny
Kod przedmiotu 14.4-WH-CDFP-CP
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching i doradztwo filozoficzne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agata Łopato
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ogólnym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze współczesnym stanem wiedzy na temat coachingu oraz jego rozróżnienie z innymi formami pomocy (poradnictwo psychologiczne, mentoring, psychoterapia, itp.). Studenci dowiedzą się jakie czynniki uniemożliwiają rozpoczęcie procesu coachingowego, poznają modele motywacji będące podstawą do pracy coacha. W trakcie zajęć uczestnicy będą doskonalić umiejętności nawiązywania kontaktu z klientem, wykorzystywania konkretnych narzędzi coachingowych oraz będą doskonalić własne kompetencje miękkie. Studenci będą w stanie samodzielnie poprowadzić sesję coachingową zgodnie ze standardami ICF.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Coaching a inne formy pomocy klientom (mentoring, doradztwo, poradnictwo, psychoterapia, szkolenia, psychiatria)
  2. Cechy charakterystyczne coachingu jako dyscypliny, rodzaje coachingu
  3. Kodeks etyczny
  4. Czynniki uniemożliwiające prowadzenie sesji coachingowych – elementy psychopatologii
  5. Techniki i metody pracy coacha – praca warsztatowa
  6. Psychologiczne podstawy coachingu – aktywne słuchanie, mirroring, umiejętność zadawania pytań, modalności, błędy percepcyjne (Mechanizm projekcji i atrybucji, Efekt halo, Błąd aktora/ obserwatora, Efekt czynników ekstremalnych, Efekt uczuć ojcowskich, Efekt Pigmaliona (samospełniające się proroctwo), Ukryte teorie osobowości
  7. Kwestionariusze wykorzystywane w pracy coacha
  8. Warsztaty sesji coachingowej

Metody kształcenia

praca indywidualna i w parach, „burza mózgów”, warsztat grupowy, studium przypadku, scenki

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunek formalny: minimum 80%-owa frekwencja. Aktywność na zajęciach indywidualna i grupowa: uczestniczenie w zadaniach, inscenizacjach. Zaliczenie kolokwium na ocenę pozytywną – próg 60% poprawnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

  • H. Law, S. Ireland Z. Hussain “Psychologia coachingu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010,
  • Rogers  J. „Coaching” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2009
  • S. Thorpe, J. Clifford, „Podręcznik coachingu”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013
  • Smółka P. „Coaching oparty na dowodach”. W: P. Smółka (red.) Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Gliwice: Wydawnictwo HELION.  2009
  • Smółka P. „Psychologia coachingu.” W: P. Smółka (red.) Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 2009
  • Cierpiałkowska L, „Psychopatologia”. Warszawa: Scholar. 2007

Literatura uzupełniająca

  • Bennewicz M. „Coaching i Mentoring w praktyce”, Burda Media Polska, 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 11-02-2021 10:54)