SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Epistemologiczne podstawy etyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-F-EPE-2-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Etyka w życiu publicznym |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami epistemologicznymi w etyce i propozycjami ich rozstrzygnięć, t.j:. czy etyka jest/może być nauką, istnienie prawdy, wiedzy i faktów etycznych, kwestia słuszności sądów etycznych, pytanie o istnienie obiektywnej miary dobra i zła, możliwość uzasadniania stanowisk etycznych i ostatecznego rozstrzygania sporów etycznych. Jako propozycje rozstrzygnięć problemowych zostaną zaprezentowane wybrane stanowiska dotyczące pochodzenia, obowiązywania i wartości logicznej sądów etycznych t.j: obiektywizm, subiektywizm, relatywizm, emotywizm, naturalizm, intuicjonizm.
Znajomość podstawowych zagadnień i pojęć z zakresu etyki.
1. Problem możliwości poznania w etyce; prawomocność, zasadność norm, ocen etycznych.
2. Problem naukowości etyki; Czy i jak możliwe jest zdobywanie wiedzy etycznej, czy istnieją fakty obiektywne w etyce?
3. Problem wartości logicznej wypowiedzi wartościujących.
4. Spór obiektywizmu i subiektywizmu.
5. Kognitywizm i nonkognitywizm etyczny.
6.Naturalizm a Intuicjonizm (zagadnienie błędu naturalistycznego).
7. Problem uzasadniania ocen i norm etycznych. Pytanie o kryterium etyczne.
5. Istota sporów etycznych. Pytanie o istnienie "racji dostatecznych" w etyce.
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, aktywność w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstu źródłowego), referat.
1. M. Siciński, Epistemologiczne podstawy aksjologii i etyki - prawdziwość osądów a wolność sumienia, [w:] Człowiek, etyka, polityka, red. W. Jaworski, Wyd. "Abrys", Kraków 1998;
2. Uzasadnianie w aksjologii i etyce w badaniach polskich i zagranicznych, pod red. L. Kopciucha i T. Siwca, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014;
3. K. Twardowski, Etyka, do dr. przygot., przedmową i przypisami opatrzył R. Jadczak, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1994;
4. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, red. nauk. wyd. pol. J. Górnicka ; [przeł. z ang. W. J. Bober];Wyd. "Książka i Wiedza", Warszawa 1998;
5. F. Brentano, O źródle poznania moralnego, PWN 1989;
6. Etyka. Antologia tekstów, wybór, wstęp. i oprac. Z. Kalita, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995;
7. C. Stevenson, Istota sporów etycznych, [w:] Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), PWN, Warszawa 1975;
1. T. Kotarbiński, Pisma etyczne, pod red. P.J. Smoczyńskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wrocław 1987;
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 31-05-2018 00:38)