SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka biznesu |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-F-EB-2-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Etyka w życiu publicznym |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ukazanie związku etyki z najbardziej praktyczną jej odmianą – etyką biznesu na tle działalności gospodarczej. Wskazanie poprzez etyczno-aksjologiczne koncepcje rozwiązywania problemów decyzyjnych w zarządzaniu poprzez problem przywództwa, dialogu i współdziałania, granic odpowiedzialności organizacyjnej, istotnych cech kultury zrzeszeń.
Znajomość podstaw nauk społecznych.
1.Etyka teoretyczna a etyki stosowane – uporządkowanie pojęć.
2.Z dziejów etyki biznesu:
a)klasyczny model moralności mieszczańskiej (oszczędność i przedsiębiorczość)
b)mity i metafory biznesu
c)prakseologia a etyka biznesu
3.Etyczne koncepcje gospodarki rynkowej. Problem relacji między wartościami ekonomicznymi, moralnymi i prakseologicznymi.
4. Etyka w zarządzaniu: mediacje, negocjacje.
5.Etyczno-aksjologiczne koncepcje rozwiązywania problemów decyzyjnych.
6.Etyczny wymiar dialogu i współdziałania.
7.Problem odpowiedzialności etycznej w organizacji.
8.Etyczne aspekty bogactwa i ubóstwa w polityce gospodarczej.
9.Kodeksy etyczne: ich projektowanie, wprowadzanie i stosowanie.
10.Europejskie standardy etyki biznesu.
11.Etyka biznesu jako składnik kultury zrzeszeń i kultury w ogóle.
Dyskusja, interpretacja kodeksów, debata oksfordzka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Udział w zajęciach, przygotowanie referatu, kolokwium
1. Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Warszawa 2000.
2. D. Chrysides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa 1999.
3. W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Warszawa 2000.
1. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998.
2. B. Klimczak, Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, Wrocław 1997.
3. Kodeksy etyczne w Polsce, red. G. Sołtysiak, Warszawa 2006.
4. Etyczny wymiar przekształceń gospodarczych w Polsce, red. A. Węgrzecki, Kraków 1996.
5. Wybrane artykuły z periodyku „Prakseologia”.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 31-05-2018 00:38)