SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choroby wewnętrzne - nefrologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choroby wewnętrzne - nefrologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-CHWN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
  • lek. med. Ireneusz Habura
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Znajomość etiologii, epidemiologii i patogenezy najczęstszych chorób układu moczowego.

2. Znajomość i zrozumienie przyczyn, objawów, zasad diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób układu moczowego oraz schorzeń współistniejących u osób dorosłych oraz ich powikłań.

- zastosowanie wiedzy z zakresu patofizjologii, symptomatologii, diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych

3. W oparciu o dane z wywiadu i badania przedmiotowego, umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej chorób układu moczowego oraz schorzeń współistniejących:

- planowanie badań dodatkowych – wskazania do każdego zleconego badania (aspekt ekonomiczny medycyny),

- interpretacja wyników zleconych badań - w odniesieniu do obrazu klinicznego

- umiejętność ustalenia „hierarchii ważności” zdiagnozowanych nieprawidłowości

- zlecanie konsultacji specjalistycznych z umiejętnością uzasadnienia wskazań

4. Umiejętność stworzenia algorytmu terapeutycznego pacjenta z uwzględnieniem:

- choroby podstawowej z zakresu nefrologii

- chorób współistniejących

- leczenia objawowego

- działań z zakresu prewencji pierwotnej i wtórnej

- przeciwwskazań oraz interakcji proponowanych metod leczenia u konkretnych pacjentów

5. Umiejętność korzystania z zasobów wiedzy medycznej opartej na dowodach (EBM):

- zalecana literatura nauczanego przedmiotu

- poszukiwanie publikacji naukowych w celu uzupełnienia wiedzy oraz postępowania w konkretnych przypadkach medycznych

6. Przestrzeganie etyki zawodowej, w tym tajemnicy obowiązującej pracowników ochrony zdrowia

- również w zakresie poszanowania dokumentacji medycznej.

Wymagania wstępne

Podstawowy zakres wiedzy wejściowej dt. anatomii oraz fizjologii, patofizjologii oraz patomorfologii układu moczowego ze szczególnym uwzględnieniem nerek

Zakres tematyczny

  1. Wykłady - w oparciu o odpowiednie zarządzenie Rektora UZ dopuszcza się możliwość prowadzenia wykładów w formie zdalnej

    1.     Objawy i zespoły objawów w nefrologii

    2.     Nadciśnienie tętnicze – rola nerek, powikłania nefrologiczne

    3.     Niewydolność nerek – ostra, przewlekła, przewlekła zaostrzona – patofizjologia, diagnostyka i leczenie

    4.     Przewlekła choroba nerek – definicja, rozpoznanie, przebieg, leczenie. Podstawy leczenia nerkozastępczego.

    5.     Pierwotne i wtórne glomerulopatie – rozpoznanie, różnicowanie, przebieg, leczenie.

    Zajęcia kliniczne (ćwiczenia):

    1.     Zakażenia układu moczowego – postaci, objawy, leczenie i zapobieganie. Inne cewkowo-śródmiąższowe schorzenia nerek.

    2.     Ostre uszkodzenie nerek – rozpoznawanie, postaci i różnicowanie, postępowanie.

    3.     Hemodializa – kwalifikacja, metody leczenia, powikłania

    4.     Dializa otrzewnowa – kwalifikacja, metody leczenia, powikłania

    5.     Biopsja nerki – wskazania, przeciwskazania, powikłania

    6.     Przypadki kliniczne – omówienie, diagnostyka – badania laboratoryjne i obrazowe, diagnostyka różnicowa, leczenie

Metody kształcenia

Wykłady w formie prezentacji multimedialnych (metoda podająca). Ćwiczenia w grupach 5 osób prowadzone w Klinicznym Oddziale Nefrologii oraz Stacji Dializ i przyszpitalnej poradni nefrologicznej. Podczas ćwiczeń student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretację, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne. Student proponuje postępowanie lecznicze u chorych. Studenci biorą udział w obchodach lekarskich. W trakcie zajęć student przedstawia przypadek pacjenta z chorobą nerek oraz pod kontrolą nauczyciela akademickiego opracowuje historię choroby.

Zajęcia obejmują także wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć. W przypadkach usprawiedliwionych nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w porozumieniu z prowadzącym zajęcia.

Zaliczenie wykładów:

Obowiązkowa obecność, w ramach zaliczenia 10 pytań z tematyki wykładów w teście końcowym.

Zaliczenie ćwiczeń

Nefrologia - 100% obecność + zaliczenie końcowe: test (25 pytań, wymagane ≥60% poprawnych odpowiedzi) oraz oceny według zasad punktacji:

94-100% = 5,0

95-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

POSTANOWIENIA OGÓLNE

• Oszukiwanie jest niedozwolone. Studenci, którzy nie przestrzegają tej zasady, będą podlegać dyscyplinarnemu postępowaniu działanie zgodnie z Regulaminem Uniwersytetu dotyczące oszukiwania.

• Studenci są zobowiązani do zachowywania się w sposób profesjonalny - patrz Uniwersytet

Przepisy prawne.

• Korzystanie z telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, radia i innego sprzętu elektronicznego podczas zajęć oraz egzaminów nie jest dozwolone.

• Jedzenie, picie i spożywanie jakichkolwiek posiłków lub napojów podczas zajęć jest zabronione.

• Filmowanie i inne nagrywanie seminariów lub ćwiczeń jest zabronione. Studenci, którzy to robią (nieprzestrzeganie tej zasady) będą podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu zgodnie z regulaminem Uniwersytetu

• Kopiowanie lub robienie zdjęć egzaminów, testów i innych quizów jest zabronione.

• Nadrzędne zasady obowiązujące podczas wszystkich zajęć z zakresu nefrologii zawarte są w  regulaminie Uczelni.

Literatura podstawowa

1.     INTERNA SZCZEKLIKA 2020, Andrzej Szczeklik , Piotr Gajewski, Wydawca: Medycyna Praktyczna, Rok wydania: 2020, ISBN: 9788374306287

Literatura uzupełniająca

1.     WIELKA INTERNA NEFROLOGIA WYD II, Michał Myśliwiec, Wydawca: Medical Tribune, Rok wydania: 2017, Wydanie: II, Ilość stron: 514, ISBN: 978-83-64153-77-8

2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2021 20:01)