SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medycyna ratunkowa |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-MRA |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć z medycyny ratunkowej dla studentów IV roku jest zapoznanie ich z zasadami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku pacjentów w stanach zagrożenia zdrowia i życia znajdujących się w szpitalnym oddziale ratunkowym.
1. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci.
2. Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie podstawowym i zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dorosłych i dzieci.
3. Zapoznanie studenta z najczęstszymi przyczynami zatrzymania krążenia u dorosłych i dzieci.
Zaliczenie zajęć z następujących przedmiotów: anatomia, fizjologia, patofizjologia, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, propedeutyki chirurgii, farmakologii.
1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych i dzieci.
2. Zaawansowane czynności resuscytacyjne u dorosłych i dzieci.
3. Niewydolność oddechowa w przebiegu najczęstszych chorób płuc.
4. Niewydolność serca w przebiegu ostrych stanów kardiologicznych: ostry zespół wieńcowy, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca.
5. Ostre stany w przebiegu chorób układu nerwowego.
6. Farmakologia w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – najczęściej stosowane leki w resuscytacji krążeniowo-nagłych oraz stanach nagłych pochodzenia nieurazowego.
7. Zasady bezpiecznej płynoterapii w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.
8. Pacjent we wstrząsie – diagnostyka różnicowa, leczenie.
9. Pacjent z urazem wielonarządowym.
10. Uraz czaszkowo- mózgowy – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
11. Uraz kręgosłupa – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
12. Uraz klatki piersiowej – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
13. Uraz jamy brzusznej – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
14. Urazy miednicy i kości długich - strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
15. Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta po urazie.
16. Badanie pacjenta pediatrycznego po urazie.
17. Podstawowe zasady organizacji i działania zespołów terapeutycznych.
wykład (metoda podająca), ćwiczenia, symulacja medyczna, zajęcia praktyczne, opis przypadku, praca własna studenta z podręcznikiem i materiałami cyfrowymi.
Zajęcia w centrum symulacji medycznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Potwierdzenie w Dzienniku Praktyk (praktyczne nauczanie kliniczne) znajomości i umiejętności praktycznej realizacji procedur z zakresu medycyny ratunkowej (potwierdzenie wszystkich wymaganych procedur warunkuje przystąpienie do egzaminu praktycznego
Zaliczenie przedmiotu następuje po spełnieniu przez studenta następujących warunków:
1. Obecności na wykładach, seminariach i zajęciach klinicznych.
2. Limit usprawiedliwionych nieobecności wynosi 4 godziny. Student musi je odrobić w formie i terminie ustalonym z prowadzącym przedmiot.
3. Uzyskania zaliczenia teorii podczas zajęć praktycznych. Zaliczenie następuje po pozytywnym zaliczeniu sprawdzianu pisemnego. Student pisze sprawdzian w postaci testu jednokrotnego wyboru.
4. Warunkiem zaliczenia testu na zajęciach klinicznych jest uzyskanie z testu minimum 12 (60%) pozytywnych odpowiedzi:
a. ocena bardzo dobra - 20 -18 pkt.
b. ocena dobra – 17- 15 pkt.
c. ocena dostateczna – 14 - 12 pkt.
d. ocena niedostateczna - 11 pkt. i poniżej
Zaliczenie wszystkich sprawdzianów testowych jest warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
5. Średnia ocen ze sprawdzianów stanowi 40% oceny końcowej, wynik testu końcowego to 40% oceny końcowej, a pozostałe 20% to ocena ciągła studenta w trakcie ćwiczeń.
6. Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie z testu minimum 22 (70%) pozytywnych odpowiedzi:
a. ocena bardzo dobra - 30 - 28 pkt.
b. ocena dobra – 27- 25 pkt.
c. ocena dostateczna – 24 - 22 pkt.
d. ocena niedostateczna - 21 pkt. i poniżej
W przypadku nieobecności na zajęciach lub/i niezaliczenia przedmiotu na zajęciach klinicznych, czy seminariach, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Wytyczne resuscytacji 2015 Europejskiej Rady Resuscytacji.
2. Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe J. Gucwa, M.Ostrowski Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018
3. Postępowanie w obrażeniach ciała w praktyce SOR. Guła P, Machała W. (red.). Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2016
4. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych Sosada K. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2016, wyd.1
5. Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała Sosada K. Żurawiński W. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018, wyd.1
1. ITLS 2017 (International Trauma Life Support) - Ratownictwo przedszpitalne w urazach.
2. Medycyna ratunkowa NMS, Plantz Scott H., E.John Wipfler, Wrocław, 2, 2019
3. Medycyna ratunkowa. Nagłe zagrożenia zdrowotne pochodzenia wewnętrznego.Red. J. Jakubaszko Wyd.Górnicki, 2015
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2021 13:50)