SylabUZ

Generate PDF for this page

German Language Teaching Methodology - course description

General information
Course name German Language Teaching Methodology
Course ID 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philology / German Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish and german
Author of syllabus
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Doskonalenie procesu nauczania języka niemieckiego z wykorzystaniem dotychczas zdobytej wiedzy glottodydaktycznej oraz przygotowanie do realizacji praktyki pedagogicznej w gimnazjum. Kształtowanie potrzeby ciągłego, autonomicznego doskonalenia językowego i uczenia się przez całe życie.

Prerequisites

Umiejętność prowadzenia i dokumentowania ukierunkowanej obserwacji zachowań nauczyciela w trakcie lekcji, doboru materiału; przygotowania konspektów. Zaliczenie z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.

Scope

W oparciu o tradycyjne metody nauczania poszerzony zostanie warsztat metodologiczny o tzw. metody alternatywne lub niekonwencjonalne, które umożliwią bardziej kreatywne podejście do nauczania języka. Na konkretnych przykładach przedstawione zostaną takie metody jak np.: Sugestopedia (Superlearning), Psychopedia, TPR: Total Physical Responce, CLL: Community Language Learning, The Silent Way, Drama.

Ponadto przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, a tym samym również ćwiczenie umiejętności oceniania postępów w nauce. W tym celu analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących uchybień, możliwości ich interpretacji, profilaktyki oraz dokonywania ewentualnych korekt w procesie uczenia się języka.

Teaching methods

Praca samodzielna i w grupach dwuosobowych, ukierunkowana na przygotowanie i prezentację wybranego zagadnienia; praca w grupach na zajęciach, dyskusja, debata „za i przeciw”, gry dydaktyczne. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie prezentacji lub karty pracy, ukazującej możliwości wykorzystania elementów zaczerpniętych z metod alternatywnych w nauczaniu języka niemieckiego i/lub wygłoszenie referatu z samodzielną oceną autentycznego tekstu glottodydaktycznego i/lub analiza błędów językowych na przykładzie autentycznych tekstów uczniowskich.. 

Recommended reading

  1. Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. München;
  2. Fremdsprache Deutsch (1989), Heft 1: Schreiben; (1993), Heft 8: Lernstrategien
  3. Kleppin, Karin (1998): Fehler und Fehlerkorrektur. Fernstudieneinheit 19. Berlin, München. Langenscheidt;
  4. Neuner, Gerhard (red.): Fernstudieneinheiten aus der Reihe: „Deutsch als Fremdsprache und Germanistik“. Goethe-Institut München;
  5. Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning;
  6. Ortner, B. (1998): Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht. Ismaning;

Further reading

  1. Heyd, G.: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main 1991.
  2. Köhring, K./Beilharz, R.: Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und –methodik. München 1973.
  3. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2002.
  4. Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache : eine Didaktik : theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung, München 2001.
  5. Sion, Ch.: 88 Unterrichtsrezepte DaF, Stuttgart 2004.
  6. Starke, G / Zuchewicz T.: Wissenschaftliches Schreiben im DaF-Studium. Berlin-Frankfurt/Main 2003.
  7. Zuchewicz, T / Adaszyński, Z.: Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. B2, Zielona Góra - Göttingen 2009.

Notes

Brak


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 29-05-2019 17:39)