Celem przedmiotu jest charakterystyka języka, ukazanie go nie tylko jako narzędzia komunikacji, lecz także jako narzędzia poznania i interpretacji świata; charakterystyka założeń ważniejszych szkół i kierunków lingwistycznych; prezentacja klasyfikacji języków świata (genealogiczna, funkcjonalna, typologiczna); zapoznanie studentów z historią językoznawstwa, warstwami języka, podstawowymi zagadnieniami współczesnych teorii językowych.
Wymagania wstępne
Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa
Zakres tematyczny
1. Teoria języka w czasach starożytnych
1.1. Opis języka w starożytnych Indiach
1.2. Grecka i rzymska nauka o języku
1.3. Problem powstania języka i nazwania przedmiotu
2. Teoria języka w średniowieczu i w renesansie
2.1. Empiryzm i racjonalizm w filozofii języka: F. Backon, R. Descartes, G. W. Leibnitz. Języki sztuczne
3. Pojawienie się lingwistyki porównawczo-historycznej
3.1. Założyciele metody historyczno-porównawczej: F. Bopp, R. K. Rask, J. Grimm, A. Chr. Vostokov.
3.2. Językoznawstwo historyczno-porównawcze w połowie 19. wieku: Pojęcie prajęzyka i teoria drzewa genealogicznego
4. Filozofia języka w XIX wieku
4.1. Rozwój koncepcji językoznawstwa ogólnego: Wilhelm von Humboldt
4.1.1. Istota języka według Humboldta. Wewnętrzna forma języka
4.1.2. Zależność między językiem i myśleniem
4.1.3. Teoria o pochodzeniu i rozwoju języka. Klasyfikacja morfologiczna
4.2. Kierunek naturalistyczny: August Schleicher
4.3. Kierunek psychologiczny: H. Steinthal; M. Lazarus
5. Era młodogramatyków w lingwistyce
5.1. Powstawanie i podstawy metodologiczne orientacji młodogramatycznej
5.2. Główne idee młodogramatyków
5.3. Szkoła Lipska
6. Prace Jana Baudouina de Courtenay i ich znaczenie dla językoznawstwa 20. wieku
6.1. Poglądy Baudouina de Courtenay na przedmiot i metody językoznawstwa
6.2. Pojęcie fonemu według Baudouina de Courtenay
6.3. Baudouin de Courtenay jako przedstawiciel Szkoły Kazańskiej. Typologia i socjologia języka
7. Teoria języka Ferdinanda de Saussure'a
7.1. Systematyka języka według F. de Saussure’a: langage, langue i parole
7.2. Zasada diachronii i synchronii
7.3. Podstawy semiotyki de Saussure'a
8. Genealogiczna klasyfikacja języków
8.1. Wstępne próby genealogicznej klasyfikacji językowej
8.2. Najważniejsze rodziny językowe
8.3. Hipoteza nostratyczna
Metody kształcenia
wykład konwencjonalny, opis wyjaśniający, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, opis klasyfikujący
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na bieżąco podczas prowadzonych zajęć. Techniki testowania dotyczą pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści, opracowania i wygłoszenia samodzielnych prelekcji. Podsumowaniem cyklu zajęć i warunkiem uzyskania zaliczenia jest przedłożenie semestralnej pracy pisemnej (20-25 stron), która spełnia warunki pracy naukowej i krytycznie dyskutuje wybrane podejście metodologiczne.
Literatura podstawowa
Hans Arens: Sprachwissenschaft. Der Gang ihrer Entwicklung von der Antike bis zur Gegenwart. 2 Bde. 2. Aufl. (Fischer Athenäum Taschenbücher, 2077f). Athenäum Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt 1974.
Clemens-Peter Herbermann et al.: Sprache und Sprachen 2. Thesaurus zur Allgemeinen Sprachwissenschaft und Sprachenthesaurus. Harrassowitz, Wiesbaden 2002
Johannes Volmert (Hrsg.): Grundkurs Sprachwissenschaft. München: W. Fink Verlag, 2005.
Wolfgang Wildgen: Die Sprachwissenschaft des 20. Jahrhunderts. de Gruyter, Berlin / New York 2011.
Literatura uzupełniająca
Abriss der Geschichte der Linguistik / T. A. Amirova ; B. A. Ol'chovikov ; Ju. V. Rozdestvenskij. Ins Dt. übers. von Barbara Meier. Hrsg. von Georg Friedrich Meier. Leipzig : Bibliogr. Inst., 1980.
Arens, Hans. Sprache und Denken bei Aristoteles. In: Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, Sylvain / Koerner, E.F.K. / Niederehe, Hans-Josef / Versteegh, Kees 2. Bd.1. Berlin, 2000, S. 367-375.
Beresin F. Geschichte der sprachwissenschaftlichen Theorien. Leipzig: Bibl. Institut, 1980.
Brigitte Bartschat. Methoden der Sprachwissenschaft. Von Hermann Paul bis Noam Chomsky. Berlin: Schmidt, 1996.
Einhauser, E. Die Enstehung und früher Entwicklung des junggrammatischen Forschungsprogramms. In: Geschichte der Sprachwissenschaften. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, Sylvain / Koerner, E.F.K. / Niederehe, Hans-Josef / Versteegh, Kees 2. Bd.2. Berlin: Walter de Gruyter, 2001.
P. Ernst, Germanistische Sprachwissenschaft, Wien 2004.
Scharfe, Harmut. Die Entwicklung der Sprachwissenschaft in Indien nach Panini. In: Geschichte der Sprachwissenschaften. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, Sylvain / Koerner, E.F.K. / Niederehe, Hans-Josef / Versteegh, Kees 2. Bd.1., 2000, S. 125-137.
Theorien vom Ursprung der Sprache. Bd. 1 / Hrsg. von Joachim Gessinger und Wolfert von Rahden. - Berlin; New York : Walter de Gruyter, 1989.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2018 18:58)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.