SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Linguistic Research - course description

General information
Course name Methodology of Linguistic Research
Course ID 09.3-WH-FGD-BJ-Ć-S14_pNadGenOGRRD
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philology / German Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Bogumiła Husak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z głównymi kierunkami rozwoju lingwistyki i tym samym przedstawienie rozmaitych modeli opisu języka. Kurs opisuje podstawy metodologiczne najważniejszych szkół językoznawczych, wypracowuje umiejętność stosowania w praktyce metod badawczych omawianych szkół.

Prerequisites

Znajomość języka niemieckiego na poziomie C1

Scope

Treści nauczania koncentrują się wokół metodologii badań lingwistycznych i w głównej mierze dotyczą przeglądu kierunków i szkół badań lingwistycznych:
1. Główne pojęcia i aspekty metod lingwistycznych
2. Szkoła Praska i funkcjonalizm
3. Lingwistyka deskryptywna i analiza dystrybutywna
4. Gramatyczno-teoretyczne założenia Chomskiego i analiza generatywna
5. Teoria pola słowa
6. Teoria pola funkcjonalno-semantycznego
7. Cechy semantyczne i analiza komponentów
8. Semantyka prototypu i obszary zastosowania modelu prototypu
9. Jednostki i struktury kognitywne

Teaching methods

opis wyjaśniający, opis uzasadniający, opis klasyfikujący (prezentacja w Power poincie), rozmowa
nauczająca, prelekcja, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Weryfikacja efektów kształcenia jest dokonywana na podstawie kontroli wyników nauczania w trakcie semestru. Techniki testowania dotyczą pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści, opracowania i wygłoszenia samodzielnych prelekcji.

Recommended reading

B. Bartschat, Methoden der Sprachwissenschaft. Von Hermann Paul bis Noam Chomsky. Berlin 1996.
F. Beresin Geschichte der sprachwissenschaftlichen Theorien. Leipzig 1980.
G. Helbig. Geschichte der neueren Sprachwissenschaft. Leipzig 1973.

Further reading

J. Albrecht, Europäischer Strukturalismus: ein forschungsgeschichtlicher Überblick. Tübingen 1988.
Geschichte der Sprachwissenschaften. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, S. /
Koerner, E.F.K. / Niederehe, H.-J. / Versteegh, K. In 3 Bänden. Berlin 2000-2002.
G. Grewendorf, F. Hamm, W. Sternefeld, Sprachliches Wissen. Eine Einführung in moderne Theorien der grammatischen Beschreibung, Frankfurt/M. 1996.
G. Kleiber. Prototypensemantik: Eine Einführung. Tübingen 1993.
A. Linke, M. Nussbaumer, P. R. Portmann, Studienbuch Linguistik. Tübingen 2004.J. Meibauer. Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart, Weimar 2002.
Methoden der Diskurslinguistik: sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuelle Ebene / hrsg. von I. H. Warnke und J. Spitzmüller, Berlin ; New York 2008.
W. Porzig, Das Wunder der Sprache: Probleme, Methoden und Ergebnisse der Sprachwissenschaft. Tübingen 1986.
M. Schwarz, Einführung in die kognitive Linguistik. Tübingen 1996.

Notes

Brak


Modified by dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (last modification: 07-09-2018 19:03)