Zajęcia z ekologii i ochrony środowiska mają zobrazować problematykę ochrony środowiska i jego zasobów w celu zapewnienia trwałości ich użytkowania, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Kształcenie obejmuje zdobycie wiedzy z zakresu: ekologicznych, etycznych i ekonomicznych aspektów ochrony środowiska przyrodniczego. Celem przedmiotu jest wypracowanie umiejętności oceny stanu środowiska oraz właściwej interpretacji zagrożeń spowodowanych działalnością człowieka, z zamierzeniem prośrodowiskowego ukierunkowania przyszłej działalności zawodowej. Podczas zajęć jest omawiany wpływ emisji substancji szkodliwych na stan środowiska oraz metody zapobiegania skażeniom, szczególnie w aspekcie działalności zakładów przemysłu spożywczego.
Wymagania wstępne
Student powinien dysponować wiedzą ogólną z zakresu chemii i geografii.
Zakres tematyczny
Ekologiczna koncepcja populacji – wybrane zagadnienia z zakresu ekologii populacji. Biotyczne i abiotyczne czynniki środowiskowe oraz ich ograniczające znaczenie. Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Miasto jako układ strukturalno-funkcjonalny, oparty na modelu ekosystemu.
Zjawisko synantropizacji, GMO w Polsce i na świecie.
Ekologiczne podstawy ochrony zdrowia w relacjach: środowisko – producent – konsument. Ekologia wyrobów – znakowanie produktów przyjaznych środowisku. Zdrowa żywność. Rolnictwo przyjazne środowisku.
Zanieczyszczenie środowiska a skażenie chemiczne żywności (charakterystyka wybranych zanieczyszczeń: metale ciężkie, dioksyny, PCB, WWA, azotany (V), azotany (III), pestycydy).
Zanieczyszczenia wód i ich ochrona, rekultywacja jezior. Unieszkodliwianie ścieków przemysłu rolno-spożywczego. Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłu spożywczego.
Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego (ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania przemysłu spożywczego na środowisko).
Degradacja i ochrona gruntów.
Podstawy gospodarki odpadami spożywczymi. Segregacja, recykling i utylizacja odpadów.
Działania podejmowane na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w kontekście produkcji żywności.
Koncepcja zrównoważonego rozwoju – zrównoważone wykorzystanie surowców, materiałów, wody i energii. Odnawialne źródła energii.
Stan środowiska i globalizacja problemów ochrony środowiska. Międzynarodowe inicjatywy na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
Metody kształcenia
Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych (wykład problemowy, konwersatoryjny, konwencjonalny),
metoda stolików eksperckich,
dyskusja seminaryjna (na podstawie przygotowanych wcześniej referatów),
projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na zaliczenie przedmiotu składają się:
zaliczenie kolokwiów cząstkowych,
zaliczenie projektu z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w wybranych branżach zakładów spożywczych,
zdanie przedmiotowego kolokwium końcowego obejmującego treści z wykładów i ćwiczeń.
Po zaliczeniu ćwiczeń student/ka może przystąpić do pisemnego kolokwium końcowego.
Oceną z przedmiotu jest średnia ocen z kolokwium końcowego oraz projektu.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.