SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Strategie rozwoju lokalnego i regionalnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Strategie rozwoju lokalnego i regionalnego
Kod przedmiotu 10.6-WZS-AdmP-SRLR
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Administracja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Świątkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie zasad opracowywania strategii rozwoju lokalnego i regionalnego oraz korzyści z posiadania strategii przez jednostki terytorialne. Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej jednostki terytorialnej.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Wykłady - Istota, cele, czynniki i bariery rozwoju lokalnego i regionalnego. Podobieństwa i różnice między jednostkami terytorialnymi a jednostkami gospodarczymi. Pojęcie i rodzaje strategii rozwoju. Przyczyny opracowywania strategii rozwoju przez jednostki terytorialne i korzyści z ich posiadania. Problemy opracowywania i wdrażania strategii rozwoju przez jednostki samorządu terytorialnego.

Laboratorium - Podmiot strategii rozwoju lokalnego i regionalnego. Rola władz, ekspertów i mieszkańców w opracowywaniu strategii rozwoju. Metody opracowywania strategii rozwoju.  Cele i przedsięwzięcia w strategiach rozwoju. Formułowanie misji i wizji w strategiach rozwoju. Analiza strategiczna jednostki terytorialnej. Błędy, jakich należy unikać przy opracowywaniu strategii rozwoju. Analiza wybranej strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego. Interwencjonizm samorządowy i jego instrumenty.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z laboratorium składa się wyniki osiągnięte na kolokwiach (40%) oraz aktywność na zajęciach i projekt (60%). Na ocenę z wykładu składa się wynik z kolokwium. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (70%) i z wykładu (30%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

1. Gawroński H., Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

2. Hadyński J., Strategie rozwoju lokalnego, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012.

3. Kłosowski W., Warda J., Wyspy szans. Jak budować strategie rozwoju lokalnego? Bielsko Biała 2003.

4. Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2012.

 

Literatura uzupełniająca

1. Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Świątkowska (ostatnia modyfikacja: 09-12-2018 15:47)