SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Strategie rozwoju lokalnego i regionalnego |
Kod przedmiotu | 10.6-WZS-AdmP-SRLR |
Wydział | Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie |
Kierunek | Administracja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie zasad opracowywania strategii rozwoju lokalnego i regionalnego oraz korzyści z posiadania strategii przez jednostki terytorialne. Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej jednostki terytorialnej.
Brak wymagań.
Wykłady - Istota, cele, czynniki i bariery rozwoju lokalnego i regionalnego. Podobieństwa i różnice między jednostkami terytorialnymi a jednostkami gospodarczymi. Pojęcie i rodzaje strategii rozwoju. Przyczyny opracowywania strategii rozwoju przez jednostki terytorialne i korzyści z ich posiadania. Problemy opracowywania i wdrażania strategii rozwoju przez jednostki samorządu terytorialnego.
Laboratorium - Podmiot strategii rozwoju lokalnego i regionalnego. Rola władz, ekspertów i mieszkańców w opracowywaniu strategii rozwoju. Metody opracowywania strategii rozwoju. Cele i przedsięwzięcia w strategiach rozwoju. Formułowanie misji i wizji w strategiach rozwoju. Analiza strategiczna jednostki terytorialnej. Błędy, jakich należy unikać przy opracowywaniu strategii rozwoju. Analiza wybranej strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego. Interwencjonizm samorządowy i jego instrumenty.
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z laboratorium składa się wyniki osiągnięte na kolokwiach (40%) oraz aktywność na zajęciach i projekt (60%). Na ocenę z wykładu składa się wynik z kolokwium. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (70%) i z wykładu (30%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i wykładu.
1. Gawroński H., Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
2. Hadyński J., Strategie rozwoju lokalnego, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012.
3. Kłosowski W., Warda J., Wyspy szans. Jak budować strategie rozwoju lokalnego? Bielsko Biała 2003.
4. Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2012.
1. Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Świątkowska (ostatnia modyfikacja: 09-12-2018 15:47)