SylabUZ
Nazwa przedmiotu | BHP i ergonomia |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-GeoTSP-BHPE-S18 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Geoinformatyka i techniki satelitarne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest z apoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii na stanowiskach pracy.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta reagowania w określonych sytuacjach oraz określenia bezpiecznych warunków pracy m.in. na wysokościach, rusztowania itp.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole własnego rozwiązania projektowego
bezpiecznego wykonywania prac i ochrony zdrowia.
Podstawowe wiadomości z nauk technicznych, na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP): rys historyczny, akty prawne w tym ustawy, rozporządzenia, podstawowe definicje, organy nadzoru nad warunkami pracy: prawo pracy i techniczne bezpieczeństwo pracy. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Wymagania minimalne i zasadnicze dla maszyn i urządzeń. BHP pracy w zakładach. Porażenia: prądem, piorunem, udar cieplny. Środowisko pracy. Oświetlenie. Wentylacja. Hałas. Zapylenie. Czynniki szkodliwe i niebezpieczne. Mikroklimat. Wibracje. Drgania. Szkolenia pracowników. Profilaktyczne badania lekarskie. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, odzież ochronna. Sygnały alarmowe. Znaki ostrzegawcze, oznakowanie, barwy. Prace szczególnie niebezpieczne. Uszkodzenia ciała. Roboty ziemne. Ergonomia na stanowiskach pracy. Praca z ustawami i rozporządzeniami resortowymi w zakresie określenia podstaw prawnych na przykładzie wybranego przypadku rzeczywistego.
Metody podające: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, sytuacyjna
Metody świczeniowo-praktyczne: studium przypadku
Metody eksponujące: pokaz, symulacyjna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student powinien zaliczyć przedmiot na ocenę: warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z prac wskazywanych podczas zajęć, zaliczenie na ocenę ma formę ustną oraz pisemną lub testową.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia jest forma zaliczenia pisemnego – 5 pytań, każde oceniane od 0 do 4 punktów , maksymalna liczba punktów 20; Uzyskane punkty/ocena: 0 - 9 niedostateczna; 10 - 11 dostateczna; 12 - 14 plus dostateczny; 15 - 16 dobra; 17 - 18 plus dobry; 19 - 20 bardzo dobra.
1. Obowiązujące przepisy prawne:
2. Rączkowski B., BHP w praktyce, wydanie XVII, 2018.
3. Rybarczyk W., Rozważania o ergonomii w gospodarce. Centrum Zastosowań Ergonomii, Zielona Góra 1999.
Brak
Zmodyfikowane przez dr inż. Dariusz Królik (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 10:30)