SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podejście systemowe w pracy z rodziną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PSPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego na gruncie nauk społecznych, wyłożenie zasad pracy systemowej z rodziną , poznanie technik wpływu systemowego, nauczenie myślenia i analizy rodziny w kategoriach systemowych.
zaliczenie z przedmiotów: psychologia rodziny oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.
Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson ,M.Mead , R.Laing , P.Watzlawik).
Terminy związane z podejściem systemowym -systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza , entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.
Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin –W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Ohlson.
Systemowa terapia rodziny i jej odmiany ( szkoły:H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).
Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.
Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego.
wykład tradycyjny , praca z tekstem , praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia-na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z kolokwium (70%) oraz ocena aktywności na zajęciach (30%).
Wykład-ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią oceny z ćwiczeń i oceny z wykładów.
Deissler K., Terapia systemowa jako dialog , Kraków 1998.
Górniak L., Józefik B, (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin: od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków 2003.
Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.
Namysłowska I., Terapia rodzin , Warszawa 1997.
Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic , Kraków 2006.
Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym , Rzeszów 1984.
Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek , Gdańsk 2000.
Satir V. , Terapia rodzin , Gdańsk 2000.
Deissler K., Terapia systemowa jako dialog: odkrywanie samego siebie?, Kraków 1998.
Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów , Warszawa 1984.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 11:28)